Over minder dan een half jaar vinden de Tweede Kamerverkiezingen plaats. Voor de politieke partijen is dat aanleiding om hun (concept-) verkiezingsprogramma’s te presenteren. Uiteraard leggen zij daarin ook hun plannen voor de luchtvaart uit, en dit zijn daarvan de meest opmerkelijke:
(in willekeurige volgorde)
1. Invoering van een vliegtaks
In 2008 en 2009 kende Nederland enige tijd een vliegtaks. Na felle protesten en dalende passagiersaantallen werd deze al gauw weer afgeschaft. GroenLinks pleit in haar programma echter voor herinvoering:
“Oneerlijke belastingvrijstellingen voor vliegverkeer worden beperkt door een belasting op vliegreizen te introduceren.”
2. Oneerlijke concurrentie bestrijden
De Nederlandse vakbonden klagen al jarenlang over oneerlijke concurrentie van maatschappijen als Emirates, Qatar en Etihad. In de SP lijken zij een medestander te hebben gevonden, zo blijkt uit het verkiezingsprogramma van die partij:
“We versterken de positie van KLM en Transavia, oneerlijke concurrentie door luchtvaartmaatschappijen die oneigenlijke staatssteun ontvangen of die hun personeel uitbuiten of onderbetalen leggen we aan banden.”
Ook de PvdA wil iets aan de ‘oneerlijke concurrentie’ doen, maar zoekt de oplossing daarvoor op Europees gebied.
3. Schiphol moet de ruimte krijgen
De VVD laat als enige partij duidelijk weten dat Schiphol meer ruimte moet krijgen. Als dat niet gebeurt, dan wordt Nederland volgens de VVD minder aantrekkelijk voor de vestiging van internationale bedrijven. In het verkiezingsprogramma staat:
“De capaciteit van het station bij Schiphol moet worden vergroot. Schiphol moet daarbij de ruimte
krijgen om zich te blijven ontwikkelen, uiteraard met oog voor de overlast voor de omgeving. Dankzij bronbeleid worden vliegtuigen steeds schoner en stiller. De milieuruimte die dit biedt, moet kunnen worden ingezet voor de groei van het aantal vliegbewegingen.”
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.