fbpx
AirlinesInnovatieOnderwerpenProfessional

Boeing vraagt patent aan op nieuw vliegtuig

Boeing heeft een patent aangevraagd bij het U.S. Patent Office voor een nieuw type burgervliegtuig. Het zou gaan om een vliegtuig dat, net als een helikopter, verticaal kan opstijgen en landen. Dit melden diverse media.

Verticaal
Het vliegtuig heeft veel overeenkomsten met een helikopter. De rotorbladen staan rechtop gepositioneerd waardoor deze verticaal kan opstijgen. Eenmaal opgestegen dan kunnen de rotorbladen naar voren gebracht worden en functioneert het toestel als een normaal commercieel vliegtuig.

Osprey
Het functioneren en het uiterlijk heeft veel weg van de V-22 Osprey, een project dat in 2007 begon. De bouwers Boeing en Bell ontwikkelden een toestel dat voor militaire doeleinden bedoeld was en maakten gebruik van vertical takeoff and landing (VTOL).

Tekentafel
Boeings nieuwe pronkstuk ligt nog op de tekentafel maar de bedoeling is dat dit type ruim 100 mensen moet gaan vervoeren. Het toestel wordt voor commerciële regionale vluchten, maar kan omgebouwd worden voor zowel militaire als privé doeleinden.

T-vorm
Anders dan bij de V-22 Osprey staan de vleugels lager ten opzichte van de romp van het toestel. Ook de staart van het vliegtuig is anders gevormd dan bij de V-22. Volgens de patentafbeeldingen heeft de staart meer een t-vorm. Het vliegtuig moet langeafstandsvluchten gaan vliegen. Over de maximale vlieghoogte en cruising snelheid is nog niets bekend.

Innovatie
Zowel Boeing als Airbus zijn continu met innovatie bezig en dienen patenten in. Om zoveel mogelijk mensen te vervoeren, bedacht Airbus een type met aanpasbare stoelleuningen. En Boeing kwam met het idee om de businessclass te vergroten om zo meer stoelen te vullen. Lang niet alle patenten worden werkelijkheid, veel worden gebruikt om de concurrentie voor te zijn.

© Peter Gronemann
V-22 Osprey © Peter Gronemann

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Saskia Roelofs-van Velsen

Redacteur. Saskia studeerde communicatie en is gefascineerd door de luchtvaart. Leest eerder luchtvaartbladen dan vrouwenglossy’s. Met haar longreadartikelen neemt Saskia de lezer mee de diepte in, bij diverse (luchtvaart) onderwerpen.

Gerelateerde artikelen

Back to top button