De Europese Commissie in Brussel zet vraagtekens bij een codeshare van Brussels Airlines en TAP op de route tussen Brussel en Lissabon. De codeshare bestaat al sinds 2009, maar Brussel zet er nu vraagtekens bij.
Codeshare
EU- commissaris Margrethe Vestager zegt: “Op zich kan codesharing positief uitpakken voor passagiers. Zij profiteren van een groter aanbod in bestemmingen en betere verbindingen tussen bestemmingen. Echter hebben wij het vermoeden dat Brussels Airlines en TAP Portugal in dit geval de codeshare agreement verkeerd hanteren. En dat dit ten koste gaat van eerlijke concurrentie en passagiers benadeelt.”
Twijfels
In 2009 gingen Brussels Airlines en TAP Portugal een codeshare overeenkomst aan op de route Brussel naar Lissabon. Het gaat met name om de eerste drie jaar waarover de Commissie twijfels heeft. De luchtvaartmaatschappijen spraken af dat zij ongelimiteerd tickets mochten verkopen op elkaars vluchten. Voor de overeenkomst waren de maatschappijen concurrenten van elkaar op de betreffende route. Zij waren bovendien de enigen die op die route vlogen.
Afspraken
Een codeshare agreement is een commerciële overeenkomst waarbij een luchtvaartmaatschappij een andere airline de mogelijkheid biedt tickets te verkopen op eenzelfde vlucht. Ook spreken de partners af hoe ze elkaar kunnen compenseren voor een vlucht. Dit soort afspraken komen geregeld voor in de luchtvaartindustrie. Maar in dit geval gaat het om twee maatschappijen die op elkaars bestaande route afspraken maken over de verkoop van stoelen. Dit kan de concurrentie nadelig beïnvloeden alsook de prijzen en service voor passagiers.