Luchtvaartmaatschappijen die in of naar het Verenigd Koninkrijk vliegen zien geen daling van het aantal passagiers sinds het Brexit-referendum. Dit werd gisteren duidelijk uit een paneldiscussie op de CAPA-ACTE Global Summit in Amsterdam.
Vertegenwoordigers van meerdere airlines besproken de gevolgen van de Brexit. Over één dingen waren ze het eens: tot een daling van het aantal passagiers heeft die tot nu toe niet geleid.
BMI Regional en Loganair
Peter Simpson, de CEO van Airline Investments (BMI Regional, Loganair), liet weten dat zijn carriers net zoveel passagiers vervoeren als voorheen. Van collega’s hoort hij vergelijkbare geluiden:
“Van collega’s in de reisindustrie hoor ik dat Britten nog net zo vaak op vakantie gaan als voorheen. Het weer is bij ons zo slecht; ze moeten wel. Op vakantie gaan is het laatste wat de Brit opgeeft.” Als het pond verder terugloopt zou dat wel wat voor de maatschappijen kunnen betekenen. “Wellicht gaan mensen dan minder ver”, zegt een panellid.
Daarnaast zei Simpon dat er meer buitenlandse toeristen naar zijn land komen. Door de waardevermindering van het pond is dat goedkoper geworden. De stroom mensen het land uit is echter twee keer zo groot dan andersom. Een goedkoper pond heeft dus grote invloed.
Cityjet
Patrick Byrne, de baas van Cityjet, ziet het goedkopere pond als een probleem voor zijn bedrijf. Omdat het Ierse Cityjet in euro’s boekhoudt, komt er minder omzet binnen uit het VK.
“Maar tot een daling van het aantal passagiers uit of naar het VK leidt dat niet”, zo gaf hij toe. Byrne toonde zich in de paneldiscussie een fel tegenstander van de Brexit-beslissing. Hij hoopt dat deze wordt teruggedraaid.
Lufthansa
Regula Dettling-Ott, VP EU-zaken bij Lufthansa, bevestigde wat Simpson en Byrne zeiden. “Onze vluchten naar het Verenigd Koninkrijk zitten nog net zo vol als voorheen”.
De Duitse maatschappij vliegt op meerdere bestemmingen binnen het VK, waarvan Londen de meest populaire is.
Akkoord
Hoewel de panelleden liever hebben dat het VK in de Europese Unie blijft, hopen zij in ieder geval op een goed luchtvaartakkoord tussen beide partijen. Deze moet het vrije verkeer in stand houden en restricties voorkomen, zo vinden ze alledrie. “Alles minder dan een status quo is zeer onwenselijk.”