Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Nederlandse F-35’s naar Polen

    08/07/2025

    “Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

    07/07/2025

    Man afkomstig van Schiphol zet het op een lopen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»American 767 ‘aan ramp ontsnapt’
Airlines

American 767 ‘aan ramp ontsnapt’

RedactieDoor Redactie30/10/2016Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Matt Hintsa
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Onderzoekers van de National Transportation Safety Board (NTSB) zeggen op een persconferentie dat er bij het incident met de American B767 een ramp bijna het geval was. Het liep goed af, er waren geen zwaargewonden.

Vlucht 383
Het toestel stond op de startbaan om vlucht 383 naar Miami uit te voeren. Aan boord waren 161 passagiers en negen crewleden. De piloten zetten het toestel tijdens het versnellen voor take-off weer stil. De motor en vleugel brandden uit. Bij de evacuatie raakten twintig mensen lichtgewond.

Bijna ramp
Naar nu blijkt zijn onderdelen van de hoge druk turbine van de rechtermotor afgebroken. Delen van de motor zijn 750 meter verderop teruggevonden. Ze konden door de behuizing van de motor heen breken. De behuizing moet zo gemaakt zijn dat dit niet gebeurt. De motoronderdelen hadden de brandstoftanks kunnen doen scheuren of dwars door de cabine kunnen zeilen.

Ongebruikelijk
Volgens de NTSB zijn dergelijk ongelukken uiterst zeldzaam. Er wordt nu onderzocht of er een fout in de motor zelf zat of dat er iets op de startbaan lag dat de motor ingekomen is. De CF6 motor staat bekend als een werkpaard met lange staat van dienst.

Brand
De brand ontstond door lekkende brandstof. De hulpdiensten waren er binnen enkele minuten bij en spoten schuim op de vlammen. De vlammen hebben de cabine niet bereikt, wel kwam er wat rook binnen. Het vliegtuig had nog 15 tot 20 seconden moeten versnellen alvorens de lucht in te kunnen gaan. Er was nog ongeveer een kilometer startbaan over. Aan boord was 20.000 kilo brandstof.

CF6
De motor is in de zeventiger jaren op de markt gekomen. Er zijn er ruim 4.000 in gebruik onder zeven verschillende wide-body toestellen waaronder de 747, 767 en A330. In totaal hebben alle CF6-motoren samen meer dan 400 miljoen vlieguren gedraaid.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
American Airlines Boeing Boeing 767 Motor
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Nederlandse F-35’s naar Polen

08/07/2025Redactie

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025Redactie

Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

07/07/2025Redactie
Recent

Nederlandse F-35’s naar Polen

08/07/2025

De Fokker F27: hoe een Nederlandse turboprop de wereld veroverde

08/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Prijzen Russische vliegtuigen rijzen de pan uit

05/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?