AirlinesIncidentenNieuwsOnderwerpVliegtuigtype & -bouwer

American 767 ‘aan ramp ontsnapt’

Onderzoekers van de National Transportation Safety Board (NTSB) zeggen op een persconferentie dat er bij het incident met de American B767 een ramp bijna het geval was. Het liep goed af, er waren geen zwaargewonden.

Vlucht 383
Het toestel stond op de startbaan om vlucht 383 naar Miami uit te voeren. Aan boord waren 161 passagiers en negen crewleden. De piloten zetten het toestel tijdens het versnellen voor take-off weer stil. De motor en vleugel brandden uit. Bij de evacuatie raakten twintig mensen lichtgewond.

Bijna ramp
Naar nu blijkt zijn onderdelen van de hoge druk turbine van de rechtermotor afgebroken. Delen van de motor zijn 750 meter verderop teruggevonden. Ze konden door de behuizing van de motor heen breken. De behuizing moet zo gemaakt zijn dat dit niet gebeurt. De motoronderdelen hadden de brandstoftanks kunnen doen scheuren of dwars door de cabine kunnen zeilen.

Ongebruikelijk
Volgens de NTSB zijn dergelijk ongelukken uiterst zeldzaam. Er wordt nu onderzocht of er een fout in de motor zelf zat of dat er iets op de startbaan lag dat de motor ingekomen is. De CF6 motor staat bekend als een werkpaard met lange staat van dienst.

Brand
De brand ontstond door lekkende brandstof. De hulpdiensten waren er binnen enkele minuten bij en spoten schuim op de vlammen. De vlammen hebben de cabine niet bereikt, wel kwam er wat rook binnen. Het vliegtuig had nog 15 tot 20 seconden moeten versnellen alvorens de lucht in te kunnen gaan. Er was nog ongeveer een kilometer startbaan over. Aan boord was 20.000 kilo brandstof.

CF6
De motor is in de zeventiger jaren op de markt gekomen. Er zijn er ruim 4.000 in gebruik onder zeven verschillende wide-body toestellen waaronder de 747, 767 en A330. In totaal hebben alle CF6-motoren samen meer dan 400 miljoen vlieguren gedraaid.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button