De Chinese maatschappijen zullen over tien jaar op z’n minst een groot aandeel in de internationale luchtvaart hebben, als ze die dan niet al domineren. Daar is het panel over China’s rol op de CAPA-ACTE luchtvaartconferentie het over eens.
Tien jaar
In 2025 zal China meer open zijn. Onlangs is er een grote stap gemaakt met de nieuwe driedaagse visa, die vooral handig zijn voor overstappers. Dankzij de visa zag het land de overstappers op Asia-Pacific routes met 100 tot 120 procent toenemen. Tegelijk zien de panelleden momenteel een meer protectionistische beweging; iedereen denkt echter dat dit van tijdelijke aard is. China lijkt volgens consultant John Grant nu even pas op de plaats te maken. Er zijn geen nieuwe maatschappijen toegestaan. Door importbeperkingen kunnen er ook niet ongelimiteerd vliegtuigen aangekocht worden.
Inhaalslag
Het land richt zich op safety. Met name bij de luchtverkeersleiders moet een inhaalslag worden gemaakt, volgens het panel. Vliegtuigen landen nu nog met een grotere tussenpauze dan in het westen. Naarmate de luchtvaart groeit, zal de verkeersleiding grotere stromen en meer tijdsdruk aan moeten kunnen.
Skills
De afgelopen twee jaar zijn er 48 intercontinentale routes vanuit China bijgekomen. Deze zijn niet direct in succes omgezet. Management skills zullen verder moeten verbeteren. Chinese onderzoeker Zheng Lei noemt als voorbeeld het partnerschap tussen Delta en China Eastern. Er werd in de VS jaar na jaar verlies gedraaid door China Eastern. Dankzij Delta is dit nu in winst omgezet. De Amerikanen hebben een heel team van adviseurs in China zitten. Lei noemt dit zeer belangrijk voor China Eastern.
Mogelijkheden
China ontwikkelt in rap tempo. Er komen bijvoorbeeld veel vliegvelden bij. De CEO van Thai AirAsia, Tassapon Bijleveld, zegt lachend: “alles wordt groot aangepakt in China. Een nieuwe terminal is meteen voor 30 miljoen passagiers per jaar.” Bijleveld vertelt dat van de twintig routes naar China die Thai AirAsia heeft geopend in de helft van de gevallen de luchthaven naar AirAsia stapte om ze binnen te slepen.
Lastig
Zonder lokale kennis is het moeilijk opereren in China, zegt het panel. Op een ontwikkeling kan in Peking heel anders gereageerd worden dan in Shanghai. Het land lijkt lucratief om naar toe te vliegen. Veel potentiële klanten en China geeft maatschappijen een bonus van 35 duizend euro voor elke vertrekkende intercontinentale vlucht. Toch kan het dan nog niet uit om half leeg te vliegen. British Airways stopte onlangs de route op Chendu. Volgens het panel vanwege een gemiddelde loadfactor van 54 procent.
Groot
Over tien jaar is China in de luchtvaart een wereldmacht en overstappers zullen een belangrijke factor worden. Dat China de luchtvaart zal donineren is goed mogelijk volgens het panel, ook de zaal knikte instemmend.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

