fbpx
AirlinesInnovatieProfessional

Nok Air doet het anders

Thaise low cost carrier Nok Air heeft een eigen visie op de luchtvaart. De CEO vertelde erover op de CAPA/ACTE luchtvaartconferentie in Amsterdam.

Freeze
De ene CEO verontschuldigde zich dat hij geen jasje aan had. De Nok Air CEO sprak de grote zaal toe in polo shirt. Het toont het verschil tussen de gevestigde orde en Nok Air. Op de hele conferentie was een soort (on)uitgesproken angst voor de travel disrupters. Wie dat precies waren was niet helemaal duidelijk. Natuurlijk de usual suspects als Airbnb, Uber, Google Flights kwamen vaak langs. Ook nog opkomende en onbekende krachten waren gevaarlijk. Er werd ook gediscussieerd wat eraan te doen, maar de discussie leek veelal met angst doorvlochten. En de angst deed de hele zaal toch lichtelijk bevriezen. En hopen op het beste?

Totaal anders
De baas van Nok, Patee Sarasin, ziet het anders. Hij is van het type: kansen pakken in plaats van bevriezen. De grote maatschappijen (behalve Lufthansa) blijven geloven in de GDS’en als Amadeus. Alternatieve kanalen, behalve de eigen website, worden amper aangeboord. Niet bij Nok, zij verkopen al jaren vliegtickets via de grootste supermarktketen in Thailand, de 7-eleven. Ze waren de eerste wereldwijd die via de supermarkt verkocht. Nok doet ook mee met de alliantie voor LCC’s. Codesharing en overstappen binnen een groep van low-cost carriers. Dat is wat anders dan de traditionele LCC’s, waar een enkele reis van A naar B de enige boekingsoptie is.

Saai
“People get really, really bored” in een vliegtuig, zegt Sarasin. “Je hebt de mensen opgesloten in een buis, daar kan je toch iets mee?” Hij bedoelt dan niet net als alle andere maatschappijen parfum verkopen. Nee, Nok gaat gratis wifi aanbieden. Veel maatschappijen waar de passagier een stuk meer voor een ticket betaalt, probeert er nog eens wifi bij te verkopen. Low cost carrier Nok doet het gratis. De gedachte is dat de passagier zich gaat verdiepen in zijn bestemming en bijvoorbeeld een taxi bestelt of een tripje bestelt via Nok. Daar verdient de maatschappij aan. Er zijn nu drie B737’s uitgerust met wifi en de eerste resultaten bevallen goed, zegt Sarasin.

Klachten
De maatschappij ziet zichzelf juist als de sterkste schakel en wil niet van travel managers afhankelijk zijn. “Wij krijgen de klachten, dus wij kunnen wat aan de travel experience doen.” Dankzij big-data denkt Nok steeds beter te weten wat hun klanten willen en kunnen gepersonaliseerde aanbiedingen doen en het zo makkelijk mogelijk voor de klant maken. Nok hoopt de klant juist naar zich toe te trekken, in plaats van bang te zijn voor disrupters. De maatschappij hoopt zelf een disrupter te zijn. Geen angst, maar vooruit!

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Joeri van Ormondt

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde artikelen

Back to top button