Air Asia X, de long-haul dochter van de Maleisische low-cost maatschappij Air Asia, heeft ambitieuze plannen om tussen Europa en Azië te gaan vliegen. Up in the Sky sprak op de CAPA-ACTE Global Summit met oprichter en eigenaar Tony Fernandes over wat reizigers kunnen verwachten:
Waarin verschilt Air Asia X van andere maatschappijen?
Wat Air Asia X uniek maakt, is Air Asia. Veel long-haul lagekostenmaatschappijen zijn failliet gegaan omdat ze niet de feed hadden van een short-haul netwerk. Air Asia X heeft dat wel, waardoor we passagiers naar grote delen van Azië kunnen vervoeren.
Het tweede verschil is dat Air Asia X profiteert van naamsbekendheid. Dit is Air Asia op steroïden. We hebben niet veel veranderd. Het is hetzelfde product, maar met grotere vliegtuigen en langere vluchten. Het enige verschil is de premium class, die Air Asia niet heeft.
Air Asia X heeft in het verleden al korte tijd naar Europa gevlogen, naar Parijs en Londen. Waarom lukte het toen niet?
We hadden niet de juiste vliegtuigen. We hadden voor die vluchten de Airbus A340, maar dat toestel was niet zuinig genoeg en had niet voldoende stoelen aan boord. Toen de olieprijs omhoog ging, verloren we veel geld.
Ik denk dat het erg belangrijk is om naar Europa te gaan, ook al is niet iedereen dat met mij eens. We krijgen nu de zuinigere A330neo’s. Die zouden eerst in 2017 komen, maar dat wordt waarschijnlijk iets later. Zodra we de toestellen hebben gaan we naar Europa vliegen.
Is de A330neo de reden dat de vluchten nu wel succesvol zullen zijn?
Jazeker, we hebben de extra stoelen nodig, en die krijgen we nu.
En naar welke bestemmingen wil Air Asia X in Europa vliegen?
Londen wordt de eerste bestemming, vanwege de grote markt. Maar ik sta open voor elke Europese bestemming.
Ook voor Amsterdam?
Ja, Amsterdam overwegen we zeker. Er is een belangrijke band tussen Nederland en Indonesië, wat voor een grote vraag zorgt. En er zijn natuurlijk veel toeristen. Toen Malaysia Airlines nog naar Amsterdam vloog, zat hun vlucht altijd vol.
En wat voor prijzen kunnen mensen voor een enkeltje Europa – Kuala Lumpur verwachten?
Het gaat om een vergelijkbare afstand als Kuala Lumpur-Auckland. Op die route verkopen we tickets voor 120-130 US dollar [110-120 euro, red.], dus je kunt zulke prijzen ook voor de Europese vluchten verwachten.
En dan biedt Air Asia X vanaf Kuala Lumpur connecties aan met Australië en andere landen in die regio?
Oh jazeker, naar overal. Australië, China, Phuket, Bali… Dat bedoel ik met mijn antwoord op je eerste vraag. Onze kracht is dat we die connecties hebben. KLM heeft weliswaar codeshares met Malaysia Airlines, maar die maatschappij vliegt op veel minder bestemmingen. Bij ons hebben passagiers veel meer keuze.
Jullie vliegtuigen zijn vrij krap ingericht, met in de A330 negen stoelen op een rij in plaats van de gebruikelijke acht. Hoe gaat Air Asia X mensen overtuigen om daar twaalf uur in te zitten?
De prijs! Als je drie weken naar Bali gaat, dan maakt het je waarschijnlijk niet uit of de stoel wel of niet de meest comfortabele is. Je kunt daarna toch uitrusten aan het zwembad. En de stoelen in de A330’s mogen dan wat smaller zijn; de beenruimte is uitstekend [32 inch pitch, red.] Ik vlieg zelf regelmatig in onze economy class, en ik zit prima.
Kort samengevat wil Air Asia X dus reizen naar Azië betaalbaarder maken?
Jazeker, ons mantra is dat we vliegen democratischer maken. Met Air Asia X kunnen mensen meer van de wereld zien.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
