fbpx
AirlinesNieuwsOnderwerpenProfessional

Dit is de nieuwe strategie van Air France – KLM

Topman Jean-Marc Janaillac presenteert vandaag zijn Trust Together plan. Met deze strategie moet Air France – KLM weer een leiderschapspositie innemen in de luchtvaartindustrie.

Dit zijn de negen kernpunten:

1. Offensief op longhaul-vluchten
Air France wil de intercontinentale operaties laten groeien met 2 tot 3 procent per jaar. Om dat te bereiken gaat het fusiebedrijf een nieuwe maatschappij oprichten, die tegen lagere kosten lange vluchten moet gaan uitvoeren.

Zie voor meer daarover: Air France-KLM begint nieuwe luchtvaartmaatschappij.

Ook gaat Air France-KLM nog nauwer samenwerken met partners, gebaseerd op het model dat al in de succesvolle joint-venture met Delta wordt toegepast. Daarnaast blijven de geplande kostenbesparingen intact.

2. Betere efficiëntie op de hubs
Air France-KLM wil de hubs op Charles de Gaulle en Schiphol verder verbeteren. Dat gebeurt niet alleen met de nieuwe maatschappij in Parijs, maar ook met nauwere samenwerking tussen KLM en Transavia in Amsterdam.

3. Transavia gaat zich richten op Nederland en Frankrijk

De expansie van Transavia blijft beperkt tot Nederland en Frankrijk, zodat in die markten het point-to-point verkeer kan worden ontwikkeld. Daarmee lijkt aan de uitbreiding in Duitsland, zoals de onlangs geopende basis in München, een einde te komen.

4. Versterking van de onderhoudsdivisie
De onderhoudsdivisie is één van de meest succesvolle en winstgevende onderdelen van Air France-KLM, dus het bedrijf gaat daarin investeren. Zo moet het de globale nummer twee blijven. De structuur wordt onder de loep genomen.

5. Cargo blijft veranderen
De vrachtdivisies van Air France-KLM worden “verdedigd”, maar blijven wel verandering ondergaan. De focus komt steeds meer op vervoer in de buik van passagiersvliegtuigen te liggen, en minder op aparte vrachtvliegtuigen.

6. Vlootkosten verminderen
De kosten van de vloot moeten omlaag, en daarom gaat Air France – KLM de utilisatie verbeteren. Dit betekent dat toestellen meer vlieguren gaan maken.

7. Verbeterde ervaring voor passagiers
Om de ervaringen van passagiers te verbeteren, neemt Air France – KLM enkele maatregelen. Zo wordt Big Data ingezet om klanten meer op maat te kunnen bedienen, krijgt het personeel van Air France en Hop! een nieuw uniform en wordt de operationele efficiënte vergroot.

8. Meer mogelijkheden voor het personeel
Air France wil haar medewerkers tevreden stellen met meer erkenning voor hun werk en meer mogelijkheden om carriére te maken. Daarnaast krijgt zowel het personeel van Air France als KLM extra digitale ‘tools’ (denk aan het vaker gebruiken van iPads).

9. Sterke lobby tegen ‘oneerlijke’ concurrentie

Het fusiebedrijf gaat door met de lobby tegen ‘oneerlijke’ concurrentie van de Golfmaatschappijen en lowcost-carriers. Dat moet vooral op Europees niveau gebeuren.

Door Trust Together moet Air France – KLM in 2020 een omzet draaien van 28 miljard euro, honderd miljoen passagiers vervoeren en een vloot van 435 toestellen hebben.

Poll: welk KLM-vliegtuig wordt het meeste gemist?

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button