Kleine Britse luchtvaartmaatschappijen krijgen het de komende winter zwaar vanwege het zwakke pond, zegt IAG CEO Willie Walsh tegen de Belfast Telegraph.
Stobart Air
Een van die kleine maatschappijen is Stobart Air, een regionale luchtvaartmaatschappij die onder andere vliegt voor Aer Lingus. De maatschappij krijgt hoogstwaarschijnlijk last van het zwakke pond, zo denkt Walsh. Stobart Air verdient de helft van haar omzet in ponden.
Brandstof
De waarde van het pond daalde sinds de Brexit aanzienlijk ten opzichte van de dollar. Maatschappijen betalen brandstof in dollars. Wanneer zij de goedkopere ponden moeten omwisselen heeft dit nadelige gevolgen voor de brandstofkosten. Juist wanneer de concurrentie moordend is, maakt dat het lastig voor kleinere airlines om het hoofd boven water te houden.
Impact
Zelf merkt IAG ook de impact van het zwakkere pond. Door een schommelende wisselkoers viel de winst in het derde kwartaal 162 miljoen euro lager uit dan verwacht, met als gevolg een daling van de voorspelde jaarwinst.
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze voor eventjes terug 💙✈️ Bestellen kan via de webshop van Up in the Sky
