De Boeing 767 van American Airlines die vorige maand de start afbrak op Chicago’s O’Hare Airport en in brand vloog, werd veroorzaakt door een motorstoring. Dat zei de NTSB vrijdag in een update over het onderzoek.
Falende motor
De National Transportation Safety Board zei dat het falen van de rechter motor, een General Electric CF6-80, plaatsvond tijdens de start. Ongeveer twee seconden na het uitvallen van de motor werd de automatische rem gebruikt. De 767, gebouwd in 2003, ondervond de storing op 2000 meter na het beginnen aan de start en was 25 seconden na het uitvallen van de motor gestopt op 2800 meter. Een brandstoflek veroorzaakte vuur onder de rechtervleugel.
Verdwaalde schijf
Eén stukje van de motor raakte een UPS magazijn, op ongeveer 900 meter van de baan. Het meeste hiervan kon worden teruggevonden en hersteld. De schijf heeft 10.984 cycli gehad en had een levensduur van 15.000 cycli. De NTSB gaf aan dat het onderzoek van de schijf zich vooral zal richten op de breuk ervan.
De motor werd in 1998 geproduceerd. De falende schijf was gemaakt van Inconel 718 en wordt in veel vliegtuigen gebruikt. De CF6 motor wordt momenteel gebruikt voor B767’s en de KC-46 tanker.
De motor van de Boeing 767 van American vatte op 28 oktober vlam. Alle 161 passagiers konden het vliegtuig veilig verlaten, acht mensen raakten lichtgewond.