Frequente reizigerNieuwsNL nieuwsSchiphol Airport

Schiphol pakt grootste ergernis frequente reiziger aan

Schiphol test vanaf vandaag een nieuwe scan voor handbagage. Dankzij de 3D-techniek hoeven passagiers niet langer de vloeistoffen en laptop of tablet uit hun trolley te halen en dat scheelt een hoop gehannes en wachten.

Al eerder werd de nieuwe zogenoemde CT-scan beproefd in het transfergebied, buiten het zicht van de Nederlandse reiziger. Vanaf maandag draait een exemplaar mee bij de securityfilters in Vertrek 3. Op dit moment kent Schiphol, zoals alle luchthavens, alleen X-ray scans. Die worden vanaf eind 2017 vervangen.

Driedimensionaal
“We willen deze vervangen voor een nieuw type, te vergelijken met scans die in ziekenhuizen worden gebruikt voor patiënten,” zegt Daan van Vroonhoven, senior manager security policy van de Koninklijke Schiphol Group tegen Up in the Sky. Alleen gaan er bij Schiphol geen mensen doorheen, maar handbagage. “De huidige X-ray scans geven een tweedimensionaal beeld,” legt Van Vroonhoven uit. “De nieuwe CT-scans geven een driedimensionaal beeld.”

Hoeken
Dat levert twee grote voordelen op: de scans kunnen vloeistoffen op een geavanceerde wijze detecteren en ze kunnen de handbagage vanuit verschillende hoeken bekijken. Van Vroonhoven: “Wanneer de beveiligers nu op hun scherm een voorwerp zien dat ze niet direct kunnen plaatsten, moet de bagage worden geopend voor nader onderzoek. Met de nieuwe scans, kun je het vanuit een andere hoek bekijken.” En dat scheelt tijd. Ook laptops en tablets, mogen voortaan opgeborgen blijven.

NCTV
“De batterij van laptops kent zo’n hoge dichtheid dat het een ondoorzichtig zwart vlak wordt onder de X-ray scan. Met de 3D-scan kun je eronder kijken.” Handbagage die door de nieuwe scans gaat, is veilig, ook al zitten de apparaten nog in de testfase. “We werken hierbij nauw samen met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV),” benadrukt Van Vroonhoven. “De basisveiligheid is vergelijkbaar met de huidige situatie, alleen zien we voortaan nog meer.”

Gedoe
Hoeveel tijdwinst de nieuwe scan de reiziger oplevert, moet nog blijken. “De scanapparaten zijn op zich niet sneller, maar het scheelt een hoop gedoe voor en na de scan.” De beperking dat maximaal 1 liter vloeistof mee mag in de handbagage, verdeeld over verpakkingen van maximaal 100 milliliter, blijft wel bestaan. “Dat is Europese regelgeving,” licht Van Vroonhoven toe. “De regelgeving zegt niet dat die vloeistoffen eruit gehaald moeten worden ter controle. Dat is nu nog nodig omdat we ze met de huidige scans niet goed kunnen controleren.”

Chemicaliën
Mocht de wet op termijn verruimd worden, zodat er weer meer vloeistof mee mag in de trolley, dan kunnen die er dankzij de CT-scan ook gewoon in blijven. De regels voor vloeistoffen aan boord gelden sinds 2006, naar aanleiding van een poging tot een terroristische aanslag waarbij vloeibare chemicaliën gebruikt zouden worden, in combinatie met een ontstekingsmechanisme uit mobiele apparatuur.

Keuze
Uit de testfase in het transfergebied is al gebleken dat de techniek werkt. “In Vertrek 3 gaan we nu testen hoe de apparatuur zich houdt over een langere periode bij grote drukte,” zegt Van Vroonhoven. Schiphol was de eerste luchthaven in de wereld waar de 3D-scan werd getest, inmiddels loopt er ook een proef op de luchthaven van Singapore. “We kijken ook naar soortgelijke scans van andere fabrikanten om uiteindelijk tot de beste keuze te komen.” Aan de nieuwe scans hangt wel een behoorlijk prijskaartje, mede doordat ze nog niet op grote schaal gemaakt worden.

Prettig
Van Vroonhoven: “Afhankelijk van de uiteindelijke prestaties, de prijs en de beschikbaarheid, maken we onze keuze.” Daarin wordt absoluut de tijdswinst voor de reiziger meegenomen. “We denken dat de reiziger en met name de zakenreiziger, het zeker als prettig ervaart.” Schiphol hoopt alle X-ray scans eind 2019 te hebben vervangen.

Tags

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close