Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

    12/05/2025

    Air France schiet KLM te hulp

    11/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Nieuwe airlines welkom op Schiphol

    11/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    Schiphol negeert veiligheidsadvies

    08/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»“Culture eats strategy for breakfast” – column Bjorn
Column

“Culture eats strategy for breakfast” – column Bjorn

Bjorn HassertDoor Bjorn Hassert08/11/2016Update:28/08/2020Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Wilgengebroed
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Deze column is een digitale bruine kroeg, met een luchtige kijk op luchtvaartnieuws en hyperbool als stamgasten. Meestal jeukt mijn pen en schrijf ik uit de losse pols. Deze week betrapte ik mezelf echter op ‘chin scratching and Biro-sucking’. Air France-KLM heeft namelijk een nieuwe strategie gelanceerd. En omdat strategie ook een beetje ‘mijn ding’ is, ligt de lat deze keer gevoelsmatig wat hoger. Ik kom niet weg met gegniffel vanaf de zijlijn of een knuppel in het hoenderhok.

Het maken van een strategie is een delicate aangelegenheid. Een strategie heeft tijd nodig. Frisse lucht. En dialoog, met een vleugje discussie. Voor mij zijn er drie strategische principes:

  • Ten eerste: strategie vereist focus. Je moet op zijn minst kiezen wat je NIET gaat doen.
  • Ten tweede: strategie moet uitvoerbaar zijn. Anders blijft het bij mooie woorden.
  • Ten derde: “Culture eats strategy for breakfast”.

Up heeft de kernpunten uit de nieuwe AF-KL strategie besproken. Deze strategie is op het eerste gezicht balsem voor je ogen en honing voor je verstand: het klinkt allemaal logisch, vanzelfsprekend bijna.

Toch vind ik de focus niet sterk genoeg. Zo ‘kiest’ AF-KL voor passagiers én vracht. Voor long haul én short haul. Voor Hub- én Feeder. Voor LCC én Full Service. Ze gokken op alle paarden.

AF-KL kan niet in al deze segmenten beter presteren dan hun concurrenten. En als de concurrent beter is, lopen de klanten weg. Wie alles voor iedereen wil zijn, krijgt uiteindelijk weinig uit zijn handen. Een Dertien-In-Een-Dozijn strategie is vaak onuitvoerbaar: een doodlopende weg.

Wat uitvoerbaarheid betreft zie ik veel kansen, en een paar enorme uitdagingen.

Schaalgrootte, betrouwbare Hubs, aanvullende netwerken en sterke alliantiepartners zijn allemaal hoekstenen van een succesvolle uitvoering van deze strategie. Net als een structureel lage kostenbasis en digitalisering. De Nederlanders lopen wat die laatste twee betreft voor op de Fransen. Omdat deze strategie KLM wat ‘uit de wind’ lijkt te houden, zie ik ruimte voor KLM om op deze terreinen de hele AF-KL groep naar een hoger plan te trekken.

Anderzijds voorzie ik dat deze strategie op enkele punten moeilijk uitvoerbaar zal blijken.

Een gecoördineerd Europees luchtvaartbeleid – niet alleen inzake de ‘G3’ uit het Midden Oosten – zal effectiever zijn dan losse flodders uit de nationale politiek. Begrijpelijk dat Janaillac hier een strategisch punt van maakt. Maar na het recente falen van de EU in de vluchtelingencrisis en Brexit lijkt dit me vooralsnog wishful thinking.

Ook de oprichting van een nieuwe Franse maatschappij, die met een paar toestellen en een ‘hybride’ business model moet concurreren met Emirates (200+ vliegtuigen) of Norwegian (100+ vliegtuigen), lijkt mij geen haalbare kaart. Tenzij dit concept bedoeld is als een ‘waarschuwing’ aan het Air France personeel om beter in de pas te lopen. (“Anders gaat de stekker uit Air France.”)

Dat brengt me bij de zuurstof van elke strategie: de cultuur binnen je organisatie. Zelfs een strategie met de juiste focus en uitvoerbaarheid zal hard falen wanneer deze niet de ‘hearts and minds’ van iedereen binnen de organisatie weet te raken. “Culture eats strategy for breakfast” namelijk.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Air France-KLM Bjorn Column KLM
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Bjorn Hassert

Bjorn houdt van schrijven en luchtvaart. En dus van Up! Bjorn is luchtvaartstrateeg, op Up vertelt hij over de passie, verbazing en, heel soms, frustratie die de dynamiek van een luchthaven bij hem oproept.

Gerelateerde Artikelen

KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

12/05/2025Redactie

Embraer verandert plan vrachtvliegtuig

12/05/2025Redactie

Passagier filmt bijna-botsing | Video

12/05/2025Redactie
Recent

KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

12/05/2025

Embraer verandert plan vrachtvliegtuig

12/05/2025

Passagier filmt bijna-botsing | Video

12/05/2025
Populair

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Russen in actie tegen eigen Superjet 100

09/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden. For English, also make sure to visit Flying Insight.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?