Etihad zou een drastische reorganisatie doorvoeren bij Alitalia. Minder vliegtuigen en een semi-lowcost model. Dat meldden diverse Italiaanse kranten. Alitalia reageert dat er nog niks over te zeggen valt omdat de kogel nog niet door de kerk is.
De plannen zouden zijn om 2.000 mensen eruit te gooien. Daarnaast worden vijftien tot twintig A320family toestellen aan de kant gezet. Italiaanse krant Sole 24 zegt de stukken in handen te hebben.
Pro low cost
Aan boord moet Alitalia een soort low cost maatschappij worden. Snacks zijn niet meer gratis. Net als bij low cost maatschappijen zal de klant voor een broodje of drankje moeten gaan betalen. Overigens zijn er meer “full service” maatschappijen die hierop overgestapt zijn of over gaan stappen. Finnair en British Airways zijn bekende voorbeelden.
Contra low cost
Ook Alitalia heeft veel last van de concurrentie van low cost carriers op de short en medium haul vluchten. Ryanair en Vueling hebben van Italië één van hun keelbanden gemaakt en dat merkt de flag carrier. Etihad wil volgens de uitgelekte plannen tot twintig A320family toestellen bij Alitalia weghalen. Mogelijk worden die aantallen nog verdubbeld. De Italianen hebben nu 44 toestellen en ook nog 22 A319’s en twaalf A321’s. Etihad is sowieso erg aan het schuiven met de A320’s. Lufthansa wil er een hoop (tijdelijk) van Etihaddochter airberlin overnemen. Mogelijk gaat een ander deel van airberlin samen met TUI in een nieuwe maatschappij.
Inkrimpen
Momenteel zijn er bij Alitalia iets meer dan twaalf duizend werknemers. Daar kunnen er volgens de plannen tweeduizend vanaf. Etihad neemt de schuld van 200 miljoen euro op zich als alle plannen goedgekeurd worden. Zondag was er volgende Sole 24 een overleg tussen beide partners. Op 23 november is er dan weer een boardmeeting en aandeelhoudersvergadering. Begin december moet de deal rond zijn.
Meer long haul
Onderdeel van het plan is een uitbreiding van de long haul activiteiten. Alitalia heeft nu 24 wide-body’s. De komende drie jaar zouden er twintig bij moeten komen. Als Europese maatschappij heeft Alitalia alle mogelijkheden te vliegen naar onder andere de VS. Uitbreiding daar naartoe is voor de Italianen makkelijker dan voor Etihad.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!