Edinburgh Airport heeft het masterplan voor groei van de luchthaven openbaar gemaakt. Daarin staat onder andere een grotere terminal en sluiting van de tweede landingsbaan.
Terminal
In een grotere terminal moet meer ruimte zijn voor passagiers. Met name nieuwe internationale bestemmingen profiteren hiervan. Sinds 2012 zijn er een miljoen meer reizigers op het vliegveld geweest en zijn er nieuwe routes gelanceerd. Het masterplan is gericht op de periode 2016-2040.
De verwachting is dat er in 2020 13,1 miljoen mensen van het vliegveld gebruik maken, een miljoen meer dan dit jaar. Het vliegveld is in 1970 ontworpen met een berekend aantal reizigers van 1 miljoen per jaar.
Landingsbaan
De tweede landingsbaan moet gesloten worden. Die baan is niet geschikt voor regelmatig landen van vliegtuigen. Ook is de baan technisch niet meer van deze tijd, aldus de luchthaven. Het vliegveld houdt wel land vrij voor de mogelijke bouw van een nieuwe tweede baan. De verwachting is dat dit niet eerder dan 2050 nodig is.
Andere plannen zijn het creëren van meer vliegtuigopstelplaatsen. Ook moet het vrachtplatform vergroot worden en een nieuwe aanvoerweg is nodig.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!