Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

    24/06/2025

    KLM doet dringende oproep

    24/06/2025

    Transavia gaat over op nieuwe livery

    24/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»Het kleintje aan gene zijde van het Koninkrijk is 55
Nieuws

Het kleintje aan gene zijde van het Koninkrijk is 55

Hans de JongDoor Hans de Jong14/11/2016Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Yuxuan Wang
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Veel van de informatie die in luchtvaartkringen de ronde doet gaat over de mondiale ontwikkelingen en dat is vaak ook het meest interessant voor de luchtvaart deskundigen en hen die dat graag zouden willen zijn of er voor door willen gaan. Vandaag maak ik daarop graag een uitzondering en dat komt omdat deze kleine luchtvaartmaatschappij mij na aan het hart ligt en zeker ook wat aandacht verdient.

55 jaar
Een paar dagen geleden vierde Winair haar 55 jarig bestaan. Winair is gevestigd op Sint Maarten en de Nederlandse Staat is daar 8% aandeelhouder in. Daar hebben we niet om gevraagd, maar dit aandelenpakket is ons in de schoot geworpen na de ontmanteling van het land Nederlandse Antillen op 10 – 10 – 2010. Voor die tijd was het een (tamelijk noodlijdende) luchtvaartmaatschappij het eigendom van het land Nederlandse Antillen. Het bedrijf bediende de Bovenwindse eilanden. Als onderdeel van een klein team heb ik toentertijd na de ontmanteling actief bijgedragen aan de transformatie van Winair als vertegenwoordiger van de Nederlandse Staat als aandeelhouder. Inmiddels moet ik dan ook met de nodige blijdschap constateren dat Winair heel goed in staat is gebleken de eigen broek op te houden. Recentelijk stond er nog een video op Up van de laatste vlucht van de B-747 van KLM bij nadering van Prinses Juliana Airport op Sint Maarten. Wat leverde zowel de start als de landing altijd mooie plaatjes op, zittend met een biertje in de hand in de Sunset bar aan het begin van de startbaan. Ik was er niet weg te slaan en heb daar vele momenten doorgebracht en wat afgelachen.

Saba
Net zo spectaculair vond ik evenwel de nadering van Winair op Saba en het Franse Sint Barth uitgevoerd door Winair. Youtube kwalificeert beide vliegvelden als één van de grootste uitdagingen voor de commerciële vliegers. Met de DHC-6 de Havilland, ook wel de Twin Otter genaamd, heb ik vele WM piloten maar de helft van de 400 meter baan van Saba zien benutten bij de landing. Ik was zeer onder de indruk als ik op de eerste stoel net achter de cockpit mocht plaatsnemen.

Vliegers
Groot respect verdienen de vliegers die al 55 jaar zonder noemenswaardige incidenten en ongelukken de luchtverbindingen in dit deel van het Caribisch gebied in stand hebben gehouden. Helaas gaan we daar maar al te vaak aan voorbij. Het feestje dat het management van Winair een paar dagen geleden gaf ter gelegenheid van de viering van dit historisch moment vond ik in ieder geval een memorabel moment om ook dit deel van het Koninkrijk de luchtvaartaandacht te geven die het verdient. Voor Saba en Statia zijn de luchtverbindingen van essentieel belang voor de contacten met de buitenwereld en voor de stimulering van het toerisme.

Codeshare
Dit feestje kreeg overigens nog een extra feestelijk tintje omdat KLM, in navolging van Air France, besloten heeft een codeshare aan te gaan met Winair. Wat mij betreft erkenning dat de maatschappij op de goede weg is. De grondafhandeling, aanvankelijk een monopolie van afhandelaar Menzies, mag nu gaan rekenen op een stukje gezonde concurrentie van Winair. Een teken van volwassenheid van zowel de luchthaven Prinses Juliana als van zijn grootste klant in termen van starts en landingen, Winair.

winair_hangar_twin_otter


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Hans Saba Sint Maarten Winair
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Hans de Jong

Columnist. Hans is onafhankelijk luchtvaartconsultant. Hij helpt Indonesië om de luchtvaartveiligheid te verbeteren en is voorzitter van de Stichting vrienden van AviAssist. Hans maakte voor Nederland ruim honderd bilaterale luchtvaartafspraken.

Gerelateerde Artikelen

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24/06/2025Redactie

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025Redactie

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025Redactie
Recent

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24/06/2025

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?