ColumnHansNieuws

Het kleintje aan gene zijde van het Koninkrijk is 55

Veel van de informatie die in luchtvaartkringen de ronde doet gaat over de mondiale ontwikkelingen en dat is vaak ook het meest interessant voor de luchtvaart deskundigen en hen die dat graag zouden willen zijn of er voor door willen gaan. Vandaag maak ik daarop graag een uitzondering en dat komt omdat deze kleine luchtvaartmaatschappij mij na aan het hart ligt en zeker ook wat aandacht verdient.

55 jaar
Een paar dagen geleden vierde Winair haar 55 jarig bestaan. Winair is gevestigd op Sint Maarten en de Nederlandse Staat is daar 8% aandeelhouder in. Daar hebben we niet om gevraagd, maar dit aandelenpakket is ons in de schoot geworpen na de ontmanteling van het land Nederlandse Antillen op 10 – 10 – 2010. Voor die tijd was het een (tamelijk noodlijdende) luchtvaartmaatschappij het eigendom van het land Nederlandse Antillen. Het bedrijf bediende de Bovenwindse eilanden. Als onderdeel van een klein team heb ik toentertijd na de ontmanteling actief bijgedragen aan de transformatie van Winair als vertegenwoordiger van de Nederlandse Staat als aandeelhouder. Inmiddels moet ik dan ook met de nodige blijdschap constateren dat Winair heel goed in staat is gebleken de eigen broek op te houden. Recentelijk stond er nog een video op Up van de laatste vlucht van de B-747 van KLM bij nadering van Prinses Juliana Airport op Sint Maarten. Wat leverde zowel de start als de landing altijd mooie plaatjes op, zittend met een biertje in de hand in de Sunset bar aan het begin van de startbaan. Ik was er niet weg te slaan en heb daar vele momenten doorgebracht en wat afgelachen.

Saba
Net zo spectaculair vond ik evenwel de nadering van Winair op Saba en het Franse Sint Barth uitgevoerd door Winair. Youtube kwalificeert beide vliegvelden als één van de grootste uitdagingen voor de commerciële vliegers. Met de DHC-6 de Havilland, ook wel de Twin Otter genaamd, heb ik vele WM piloten maar de helft van de 400 meter baan van Saba zien benutten bij de landing. Ik was zeer onder de indruk als ik op de eerste stoel net achter de cockpit mocht plaatsnemen.

Vliegers
Groot respect verdienen de vliegers die al 55 jaar zonder noemenswaardige incidenten en ongelukken de luchtverbindingen in dit deel van het Caribisch gebied in stand hebben gehouden. Helaas gaan we daar maar al te vaak aan voorbij. Het feestje dat het management van Winair een paar dagen geleden gaf ter gelegenheid van de viering van dit historisch moment vond ik in ieder geval een memorabel moment om ook dit deel van het Koninkrijk de luchtvaartaandacht te geven die het verdient. Voor Saba en Statia zijn de luchtverbindingen van essentieel belang voor de contacten met de buitenwereld en voor de stimulering van het toerisme.

Codeshare
Dit feestje kreeg overigens nog een extra feestelijk tintje omdat KLM, in navolging van Air France, besloten heeft een codeshare aan te gaan met Winair. Wat mij betreft erkenning dat de maatschappij op de goede weg is. De grondafhandeling, aanvankelijk een monopolie van afhandelaar Menzies, mag nu gaan rekenen op een stukje gezonde concurrentie van Winair. Een teken van volwassenheid van zowel de luchthaven Prinses Juliana als van zijn grootste klant in termen van starts en landingen, Winair.

winair_hangar_twin_otter

Tags

Hans de Jong

Columnist. Hans is onafhankelijk luchtvaartconsultant. Hij helpt Indonesië om de luchtvaartveiligheid te verbeteren en is voorzitter van de Stichting vrienden van AviAssist. Hans maakte voor Nederland ruim honderd bilaterale luchtvaartafspraken.

Gerelateerde artikelen

Back to top button