In de toekomstige bestuurscoalitie van Berlijn zijn de meningen verdeeld over de nachtsluitingstijden van het nieuwe vliegveld van Berlijn. Maatschappijen waarschuwen voor het gevaar dat BER een onbelangrijk provincievliegveld wordt.
De coalitie gaat bestaan uit SPD, de Groenen en Die Linke. De laatste twee voelen veel voor een nachtsluiting tussen 22:00 uur en 06:00 uur. SPD blijft de huidige geplande sluiting tussen 00:00 uur en 05:00 uur verdedigen. “Een verdere beperking van de openingstijden zou betekenen dat BER zich niet volledig kan ontwikkelen,” aldus de (SPD)burgemeester van Berlijn. Er is in de onderhandelingen tussen de drie partijen nog niet over de kwestie gesproken, meldt de Duitse krant Die Morgenpost.
Rond de klok
Het nieuwe vliegveld ligt naast het oude Berlin Schönefeld. Schönefeld is het enige vliegveld in de regio dat rond de klok open is. Ook het grootste vliegveld van Berlijn, Tegel, is ‘s nachts gesloten. De deelstaat Brandenburg is mede-eigenaar van BER en eist een veranderende koers van Berlijn op dit punt. De onderhandelaars van de coalitie hebben de kwestie op een lijst van bespreekpunten gezet die vandaag en morgen besproken worden.
Luchtvaartsector
In de luchtvaartsector bestaat de angst dat het vliegveld te kort open is om van significant belang te zijn. Belangenvereniging Airlines for Europe (A4E) heeft BER al een brief gestuurd waarin zorgen worden geuit. Deze brief is ingezien door Up. De baas van A4E zegt daarin dat maatschappijen eerder hebben ingestemd met een sluiting tussen middernacht en vijf uur. “Een verdere beperking zal nadelig voor het vliegveld zijn. Ik vertrouw erop dat de nieuwe regering alles zal doen om de economische activiteiten te laten opbloeien.”
Deal
Een mogelijke tussenoplossing zou zijn dat de huidige sluitingstijden iets worden opgerekt van middernacht tot 06:00 uur. Zo zou Berlijn iets tegemoet komen aan de wensen van Brandenburg. De meeste overlast van het vliegveld zal plaatsvinden in Brandenburg.
Economische consequenties
Een langere sluitingstijd heeft nadelige gevolgen voor zowel het vliegveld als de maatschappijen. Minder vluchten betekent minder inkomsten voor het vliegveld. Ook zijn er dan minder passagiers en zal de omzet in de horeca en winkeltjes lager zijn. De helft van de kosten van de bouw staat gepland door uitgaven van passagiers op het vliegveld terug te worden verdiend. Als de nachtsluiting zo lang wordt als Die Linke en de Groenen willen betekent het voor maatschappijen als Ryanair dat een gestationeerd vliegtuig maar twee in plaats van drie keer per dag kan worden ingezet.
Nu is het zo dat als een toestel te laat binnenkomt op Tegel kan het gemakkelijk naar het nabijgelegen Schönefeld uitwijken. Bij de opening van BER vervalt deze optie. “Er zal uitgeweken moeten worden naar Leipzig, Hannover of Rostock, wat flinke kosten met zich meebrengt”, zegt een Lufthansa woordvoerder.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.