Malaysia Airlines wil tot wel 25 widebody-vliegtuigen aanschaffen. Dit zei Peter Bellow, de CEO van de maatschappij, gisteren in een interview met Bloomberg.
Tekort
“Ik heb een tekort aan widebody-vliegtuigen”, zei de topman. Hij kijkt onder andere naar de Airbus A330, de A350 en de Boeing 787.
Van de 25 vliegtuigen zijn er 15 bedoeld om verouderde toestellen in de vloot te vervangen, en 10 om nieuwe routes te openen.
De maatschappij bestelde al eerder zes A350-900’s om de A380 uit te faseren.
China
Bellew zei dat Malaysia in de toekomst mogelijk weer gaat uitbreiden in Europa. Voor nu richt het bedrijf zich echter op China, dat volgens de topman een enorm potentieel heeft.
“De globale megatrend in toerisme is China.”
De Maleisische maatschappij maakte begin deze maand bekend acht nieuwe routes naar China te openen en de capaciteit op bestaande lijnvluchten te vergroten.
Problemen
Malaysia Airlines kwam de afgelopen jaren diep in de problemen door vliegtuigrampen met de MH17 en MH370, gebrek aan efficiëntie en groeiende concurrentie van Air Asia en andere maatschappijen.
Als gevolg daarvan is de maatschappij flink aan het reorganiseren en dat lijkt zijn vruchten af te werpen. Na krimp kijkt Malaysia nu naar expansie, en in 2018 wordt weer winstgevendheid verwacht.