Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

    18/06/2025

    KLM gaat bijdragen aan Nederlandse vliegtuigmotoren

    18/06/2025

    Ommekeer KLM A330 blijkt bizarre reden te hebben

    17/06/2025

    Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

    17/06/2025

    KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

    17/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Rubriek»Historische Luchtvaart»Historische luchtvaart in Nederland: Catalina | Longread
Historische Luchtvaart

Historische luchtvaart in Nederland: Catalina | Longread

Leonard van den BroekDoor Leonard van den Broek20/11/2016Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
PBY-5A Catalina PH-PBY © Leonard van den Broek
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

In Nederland bestaan verscheidene organisaties en stichtingen met als doelstelling: het in de lucht houden van vliegend historisch erfgoed. Eén daarvan is Stichting Exploitatie Catalina, gevestigd op vliegveld Lelystad Airport. De stichting is eigenaar van PH-PBY, een Consolidated PBY-5A Catalina. Het toestel werd dit jaar 75 jaar en is daarmee de oudste, nog vliegende Catalina ter wereld.

kp2a8870-1

 

Oorlogsveteraan

De PH-PBY werd gebouwd in 1941 met constructienummer 300 en ‘US Navy bureau number’ 2459. Het was één van de eerste Catalina’s dat als PBY-5A werd gebouwd, waarbij de ‘A’ staat voor ‘amphibean’. Deze versie was namelijk uitgerust met een intrekbaar wiellandingsgestel, in tegenstelling tot de PBY-5 vliegboot zonder wielen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft het toestel dienst gedaan bij de Amerikaanse marine. Vanaf een vliegbasis in IJsland heeft de 2459 heel wat vlieguren boven de Atlantische Oceaan gevlogen, op zoek naar Duitse onderzeeboten. En met succes, want in twee jaar tijd heeft de 2459 drie onderzeeboten tot zinken kunnen brengen. Voor zover bekend is dit geen ander geallieerd maritiem patrouillevliegtuig ooit gelukt.

img_1886-1

Restauratie

Na de oorlog is deze Catalina uiteindelijk in Canada terecht gekomen, waar het is ingezet als blusvliegtuig. In 1995 werd de Catalina gekocht door Cat-Air en naar Nederland gehaald. Tot aan het faillissement van Cat-Air in 1998 vloog de Catalina in het airshow circuit, inmiddels met de registratie PH-PBY. Na het faillissement van Cat-Air stond de PH-PBY lange tijd in weer en wind op Schiphol-Oost, totdat de Stichting Neptune Association zich over de Catalina ontfermde. Na aankoop werd de PH-PBY provisorisch gerepareerd en klaargemaakt voor één ferryvlucht. Voorzitter Arjan Dros vertelt hierover: “We hebben eerst flink wat gaten in de romp moeten dichten. Er zat maar liefst 3000 liter water in de romp van de Cat!”. Op toenmalig Marinevliegkamp Valkenburg vond de stichting onderdak. In één van de hangaars kon begonnen worden aan de restauratiewerkzaamheden. Het einddoel was de Catalina weer vliegwaardig te maken, maar dat bleek aanzienlijk meer tijd te kosten dan aanvankelijk voorzien. De restauratie nam bijna vijf jaar in beslag, pas in augustus 2004 maakte het toestel de eerste vlucht na zes jaar. Sindsdien vliegt de PH-PBY met het Koninklijke Marine-registratienummer 16-218. De oorspronkelijke 16-218 vloog tot 1957 bij de Marine Luchtvaart Dienst. De PH-PBY kreeg de naam ‘Karel Doorman’, ter nagedachtenis aan de Nederlandse admiraal die in 1942 sneuvelde bij de Slag in de Javazee.

img_8849-3

Rondvluchten

“In 2005 konden we beginnen met het maken van rondvluchten met donateurs. Speciaal hiervoor zijn hebben we vijftien vliegtuigstoelen in de cabine van de Catalina laten zetten”, vertelt Arjan Dros. Hoewel in 2010 de PH-PBY intrek kon nemen in een eigen hangaar op Lelystad Airport, volgden hierna enkele jaren van tegenwind. Doordat tussen 2010 en 2013 vanwege aangescherpte regels er niet met donateurs mocht worden gevlogen, miste de stichting een belangrijke bron van inkomsten.

img_20160817_122923878-1

“We streven er naar om jaarlijks 75 uur aan donateursvluchten te maken, dat is namelijk het ‘break-even punt’. De minimale bezetting van een donateursvlucht is 12 personen. We hebben onze vaste kosten, die zo’n twee ton op jaarbasis bedragen. Dat zijn kosten voor onderhoud, landingsgelden enzovoort. Daarom is de samenwerking met DDA Classic Airlines ook een mooie manier om de vaste kosten omlaag te brengen. Sinds de verhuizing van de DDA naar Lelystad bieden we zelfs een combi-ticket aan, voor een rondvlucht met de Catalina én de Dakota.”

kp2a0077-1

Splash & go

Stichtingsvoorzitter Dros: “Sinds 2013 kunnen we wekelijks meerdere rondvluchten met donateurs maken. Helaas kunnen we dat alleen doen tussen 1 april en 1 oktober, vanwege de vogeltrek. Bij iedere rondvlucht maken we een ‘splash-and-go’, een doorstart op het Markermeer of IJsselmeer. Maar na 1 oktober mogen we geen waterlandingen meer maken, om de vogeltrek niet te verstoren”. Van oktober tot en met maart vindt dan ook altijd het groot onderhoud met inspectie plaats. Daarnaast gaat de Catalina halverwege het vliegseizoen nog twee weken de hangaar in voor een 50-uurs inspectie.

Vanaf begin 2017 kan er via de website van de stichting weer aangemeld worden voor een rondvlucht met de Catalina.

kp2a8541-2

 

img_8847-2

 

8z8q6886-1


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Catalina historisch Longread
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Leonard van den Broek
  • Website
  • LinkedIn

Redacteur en fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven waar het vliegverkeer rond het toenmalige Welschap zijn interesse wekte. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland. Zijn specialisatie betreft dan ook de militaire luchtvaart. In het dagelijks leven is Leonard werkzaam als arts bij een GGD.

Gerelateerde Artikelen

Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

18/06/2025Redactie

Airlines buitelen over elkaar heen in Parijs

18/06/2025Redactie

Eerste Syrië-vluchten vanuit EU herstart

18/06/2025Redactie
Recent

Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

18/06/2025

Airlines buitelen over elkaar heen in Parijs

18/06/2025

Eerste Syrië-vluchten vanuit EU herstart

18/06/2025
Populair

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?