Qatar Airways wil in 2017 in twee maatschappijen investeren. Dat zegt topman Al Baker tegen Capa.
Investeren
Momenteel rondt Qatar de deal met Meridiana af, in januari zou dit klaar moeten zijn. Al Baker zegt tegen Capa dat daarnaast nog met twee maatschappijen gesproken wordt. “We komen binnenkort met interessante mededelingen”, zo zegt hij. “We investeren niet in troep, het zullen succesvolle maatschappijen zijn.”
Mogelijk is Finnair één van die maatschappijen. Finnair staat al langer te kopen en Qatar opende onlangs een nieuwe route naar Helsinki. British Airways geldt al langer als geïnteresseerd in de Finnen vanwege hun verbindingen met (Noord-)Azië. Dit deel van de wereld is British Airways slecht vertegenwoordigd. Tegelijk hebben BA en Qatar sinds kort een Joint Venture en is Qatar voor 20 procent eigenaar van BA’s moedermaatschappij IAG.
Eerder waren er ook al de geruchten dat Qatar interesse in het Indiase Air Costa zou hebben.
250 vliegtuigen
In hetzelfde interview zegt Al Baker dat Qatar over twee jaar 250 vliegtuigen zal hebben. De teller staat momenteel op 189, waaronder een kleine vijftig narrowbody’s. De rest van de vloot zijn voornamelijk mediumgrote wide-body toestellen, zoals de A350, B787 en A330. De écht grote vloot (B777-300 en A380) telt veertig toestellen. Concurrent Emirates vliegt eind november met 242 grote widebody’s.
In oktober kondigden Boeing en Qatar een deal aan voor dertig B787-9’s en tien B777-300’s. De Dreamliners zullen op termijn de dertig kleinere zusjes gaan vervangen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!