De onderhoudsdivisie van KLM heeft een deal met Boeing gesloten voor twee softwarepakketten om motorenonderhoud te stroomlijnen. Als de test bevalt zal de software bij alle onderhoudsafdelingen binnen de Air France-KLM groep worden gebruikt.
Pakketten
AerData, een bedrijf van Boeing maakt, de deal bekend. KLM neemt STREAM en EFPAC af van het bedrijf. EFPAC zorgt ervoor dat motoren korter van de vleugel afgehaald zijn dan nu het geval is. Dankzij het softwarepakket wordt het onderhoud beter gepland. Onderdelen zijn op voorraad en de algehele planning wordt geoptimaliseerd. Hierdoor kan een vliegtuig meer vlieguren maken.
Het andere pakket zorgt voor een webbased onderhoudsdatabase, ook van vroeger onderhoud. “Met ‘Stream’ heeft KLM Engine services de mogelijkheid om alle engine data administratie te digitaliseren. Dit is van toepassing op zowel de historische data als de data van huidige en toekomstige shopvisits van KLM en klanten. Hierdoor is het checken van de engine data ten alle tijden mogelijk voor zowel KLM als klanten. Ook is de complete engine data direct na afronding van de shopvisit beschikbaar. Daarnaast is voor uitfasering / verkoop van motoren per direct de bijbehorende engine data beschikbaar”, aldus een KLM woordvoerder tegenover Up. Wensen van klanten kunnen volgens AerData beter tegemoet gekomen worden.
Frontrunner
Een woordvoerster van Air France-KLM groep zegt dat de hele groep meekijkt bij KLM. Als de pakketten in Nederland bevallen zullen ze worden uitgerold binnen de enigeshops van de groep over de hele wereld. “KLM is hiermee een frontrunner binnen het bedrijf”, vult de KLM woordvoerder weer aan.
Voor beide pakketten geldt dat ze volgens een ruime gedragen standaard werken wat helpt bij de verkoop van onderhoud aan luchtvaartmaatschappijen en leasemaatschappijen.
Lagere kosten
Paul Chun, vice president engine services van KLM zegt dat de pakketten voor lagere kosten zorgen. “Deze overeenkomst zorgt ervoor dat we competitief blijven in de markt. Zowel wij als onze klanten zullen er voordeel van hebben. Digitale informatie en zo efficiënt mogelijke planning zorgen ervoor dat kosten omlaag kunnen en de efficiëntie omhoog.”
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!