Willie Walsh, topman van IAG, heeft respect voor Norwegian en bewondert de golfmaatschappijen. De topman van het moederbedrijf van onder andere British Airways en Vueling zegt dit in een interview met Skift.
Slimme mensen
Volgens Walsh werken er slimme mensen bij Norwegian. “Ik ben het niet eens met mensen die zeggen dat Norwegian de regels breekt. Ze houden zich volledig aan het open skies verdrag. Ze hebben een manier gevonden om het anders dan traditionele maatschappijen te doen.”
De topman zegt het op te nemen tegen Norwegian, zo werkt concurrentie vindt hij. IAG zegt geïnteresseerd te zijn hoe de consument op het Norwegian-product van losgekoppelde prijzen reageert. “Het is duidelijk dat ze een hoop omzet binnenhalen door klanten die aanvullende diensten kopen. Het geeft aan dat het gedrag van de consument verandert.”
Oud denken
Het argument dat passagiers niet langer dan vier uur in een low costvlucht willen zitten, gaat niet meer op volgens hem. “Dat is denken van tien jaar geleden. Norwegian toont duidelijk aan dat passagiers het tegenwoordig geen punt vinden te betalen om koffers mee te nemen, stoelen te kiezen, en een drankje te ontvangen aan boord.”
Walsh voegt er nog aan toe dat in de tachtiger en negentiger jaren ook van de Ryanairs werd gedacht dat ze nooit voor elkaar zouden krijgen. “Met veel arrogantie dachten we dat zelfs. Ik kan nu alleen maar respect voor ze hebben.” British Airways haalt zelf ook het eten van korte vluchten af. “Ik heb nog nooit iemand ontmoet die zegt ‘ik vlieg met jullie vanwege de maaltijd’.”
Protectionisme
“Ik ben een groot bewonderaar van de golfmaatschappijen. Dat ben ik al veel langer, ook voordat Qatar in IAG investeerde.” Walsh denkt dat in Europa de luchtvaart als een vast gegeven wordt gezien. ‘De luchtvaart is er toch wel, evenals de inkomsten’, die instelling. In de golfregio zag men een enorme kans en heeft die gegrepen. “Het interesseert me niet wie je bent, als je Dubai in ruim tien jaar tijd van nummer 99 naar de nummer 1 internationale luchthaven ziet groeien dan moet je wel in de de indruk zijn.” Walsh vervolgt dat hij respect heeft voor wat de golfregio gedaan heeft. Hij zegt ook goed met alle topmannen door één deur te kunnen. “We vatten de stier bij de hoorns in plaats van energie verspillen aan ons drukmaken wat ze aan het doen zijn. Ze zullen altijd in het speelveld blijven, dus we moeten gewoon de concurrentie aangaan. Protectionisme is heel slecht voor onze industrie.”
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!