Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

    24/06/2025

    KLM doet dringende oproep

    24/06/2025

    Transavia gaat over op nieuwe livery

    24/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Being “smart”; a digital seamless journey – column Hans
Column

Being “smart”; a digital seamless journey – column Hans

Hans de JongDoor Hans de Jong22/11/2016Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Smart ©HombreDHojalata
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Hoewel voor vele Nederlanders vliegen en alles wat er bij hoort nog steeds gezien wordt als een uitje, vergelijkbaar met een dagje Apenheul, merk ik zelf (en hoor dat ook van anderen) dat wie veel vliegt zich steeds meer stoort aan de rompslomp die er mee gepaard gaat. Vaak boek je tegenwoordig online, maar je hebt een keuze om de rest van het traject via de papierstroom te laten lopen of – en voor een deel- via je mobiele telefoon.

Als je voor het papieren traject kiest, dan kies je er voor om je ticket en instapkaart uit te printen, er mee naar de balie te gaan om je bagage af te geven. Vaak krijg je dan toch weer een nieuwe instapkaart. Vervolgens krijg je de hele heisa bij de security. Schoenen uit, laptop in een bakje, de riem af en voor alle zekerheid ook nog even je horloge afdoen, maar toch je nog lekker laten bevoelen door een security medewerker, om vervolgens in de rij te gaan staan voor de paspoortcontrole. Het paspoort uit de zak, weer die boarding card er bij toveren en dan heb je het – denk je – gehad. Nee dus.

Elke luchthaven – en Schiphol is daar zeker geen uitzondering in – heeft er alle belang bij de passagier zo lang mogelijk vast te houden. Welke frequente reiziger schiet niet even, en voornamelijk om de achtergebleven partner het gevoel te geven van hem/ haar te houden, de tax free in. Weer die boarding card uit je zak toveren. Het houdt dus niet op.

Wel even de instaptijd in de gaten houden, want de airlines zijn onverbiddelijk. Ben je niet op tijd bij de gate, dan kan je het schudden; je mag niet mee. Hoe vaak hoor je niet dat mijnheer of mevrouw zus of zo gevraagd wordt zich te melden bij Gate X, Y, of Z op straffe van weigering op de vlucht. Het zal je maar overkomen.

Als het aan Schiphol ligt dan behoort dat in 2018 tot het verleden, als je tenminste goed met de nieuwe digitale wereld kunt omgaan. Door middel van het Digital Airport Program wil de nationale luchthaven behoren tot de leading airport op het digitale terrein. Goed overleg moet ertoe leiden dat alle betrokken entiteiten mee werken. Data delen (en daarmee koppelen) is in dit proces nog de lastigste opgave, als ik de CIO van Schiphol mag geloven.

Hoewel er geen grotere digibeet rondloopt dan ik, heb ik wel mooi meegekregen dat je via NFC Reader (een Android app op Google Play) de paspoortgegevens die in de chip op het paspoort staan kunt koppelen aan de instapkaart. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ga het zeker proberen uit te vogelen.

Hoewel het vliegen nooit meer wordt zoals vroeger (zei de oude L..), breken er mooie tijden aan door de digitalisering. Het tijdperk van de onbegrensde mogelijkheden, waar niet aan te ontkomen is. Op naar de paperless airport. Als het aan Schiphol ligt zijn we dus in 2018 een eind gevorderd met deze ambitie.

De Dutch Aviation Group, die onder de titel “Smart Airports, Smart Aircraft and Smart Airspace” eerder deze week een symposium organiseerde, heeft voor mij en wellicht de overige 200 belangstellenden een nieuwe wereld geopend. Nu maar zien of de adaptatie door de passagier net zo vlot verloopt.

Hans de Jong


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Column Hans Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Hans de Jong

Columnist. Hans is onafhankelijk luchtvaartconsultant. Hij helpt Indonesië om de luchtvaartveiligheid te verbeteren en is voorzitter van de Stichting vrienden van AviAssist. Hans maakte voor Nederland ruim honderd bilaterale luchtvaartafspraken.

Gerelateerde Artikelen

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025Leonard van den Broek

Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

21/06/2025Redactie

Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

21/06/2025Hugo Sassen
Recent

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24/06/2025

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?