Doordat TransAsia Airways stopt, daalt het aantal klanten voor de A330-800neo naar één. Enkel Hawaiian Airlines heeft nog een bestelling uitstaan, waardoor de toekomst van het vliegtuig op het spel staat.
TransAsia had vier toestellen besteld, bijna de helft van het totale orderboek voor de A330-800. Hoewel het niet uitgesloten is dat de Taiwanese maatschappij een doorstart maakt, is het zeer onwaarschijnlijk dat de Airbussen nog geleverd zullen worden.
Hawaiian
Hawaiian Airlines heeft orders uitstaan voor zes A330-800’s. De maatschappij had eerder de A350-800 besteld, maar toen Airbus besloot dat toestel niet te produceren vanwege te weinig vraag, ruilde Hawaiian de A350 in voor de A330.
Vraag
Doordat er nog maar zes orders zijn voor de A330-800, is het de vraag of Airbus dit type vliegtuig wél zal produceren. Met zo weinig bestellingen wordt het voor de fabrikant lastig om winst te maken op het toestel.
Grotere broer
De grotere broer van de A330-800 is wel succesvol. Van de A330-900 zijn al meer dan 170 exemplaren besteld. Het eerste toestel is bijna klaar, en de eerste levering wordt volgend jaar verwacht. De ontwikkeling van de -800 is een stuk minder ver gevorderd.
A330neo
De A330neo vervangt de huidige generatie A330’s. Door aanpassingen aan de vleugels en nieuwe motoren is de neo zo’n 14 procent zuiniger. De A330-800 vervangt de A330-200, en de A330-900 vervangt de A330-300.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
