Bij het uitzoeken van een vakantieland kijken Nederlandse millenials vaker naar de bestemming dan naar de reiskosten. Een authentieke belevenis staat bovenaan de wensenlijst. Dit blijkt uit het ‘Millennial Traveller’-onderzoek van Expedia.
Authenticiteit
Maar liefst 45 procent van de Nederlandse millennials geeft aan op zoek te zijn naar authenticiteit bij het boeken van een vakantie. Tijdens de zoektocht en vakantieplanning kijken de Nederlandse millennials dan ook vooral naar de reisbestemming (54 procent) om de ideale reis te vinden. Na de reisbestemming zijn vooral de prijs voor het transport (zoals vluchten, transfers en bus/trein) en de accommodatie (28 procent) van doorslaggevend belang, gevolgd door de reisdata (14 procent).
Profielen
Voordat Nederlandse millennials hun ultieme reisbestemming vinden, oriënteren ze zich op verschillende manieren. Expedia identificeerde zes profielen van de Nederlandse millennial, waarbij gekeken is naar de manier waarop ze zoeken naar vakanties:
Close networker (33 procent)
Deze groep zoekt een reis naar aanleiding van wat anderen hen adviseren te doen via bijvoorbeeld sociale media. Vrienden en familie zijn voor 41 procent van deze groep de meest invloedrijke bron.
Global seeker (19 procent)
Een groep die zich extreem goed inleest en gemiddeld 5,2 bronnen, zoals experts en sociale media, raadplegen voor het boeken van een vakantie. Nederlandse millennials raadplegen gemiddeld 1,5 bronnen meer tijdens hun voorbereiding dan het wereldwijde gemiddelde van 3,7.
Direct booker (18 procent)
Deze groep bestaat uit individuen die zich vooral grondig verdiepen in het aanbod van online reisorganisaties.
Price comparisor (13 procent)
De millennial die tot deze groep behoort, laat zich verleiden door een goede prijs. Ze oriënteren zich vooral op prijsvergelijkingssites.
Blog believer (9 procent)
Het sterk stijgende aantal reisblogs is een ideale bron voor deze groep millennials. Ze halen de meeste reisinspiratie uit travel blogs en zoeken online naar meer beeldmateriaal en video’s dan andere millennials.
Traditional (8 procent)
Deze kleine groep millennials laat zich beïnvloeden door het advies van een reisbureau.
Sociale media
Uit het onderzoek blijkt verder dat gemiddeld vijftien procent van de Nederlanders aangeeft dat foto’s en video’s die anderen plaatsen op social media van invloed is op de keuze van de volgende reisbestemming. De groep millennials onder de Nederlanders is daar echter een stuk gevoeliger voor. Zeker dertig procent van deze groep laat zich beïnvloeden door zijn digitale vriendennetwerk. De grote invloed van sociale media op het zoeken en boeken van vakanties door millennials is in alle onderzochte landen te zien. China spant hierbij echter de kroon, zeker zestig procent van hen geeft aan beïnvloed te worden door ervaringen van anderen via sociale media.
Inzicht
“Het is voor Expedia belangrijk inzicht te hebben in de wensen van reizigers in alle leeftijdsgroepen, ook in de millennial reiziger, die een stukje van de toekomst van reizen laten zien. Studies als deze, gecombineerd met patronen in boekingsgegevens, helpen ons om reizigers beter van dienst te kunnen zijn, onze diensten te verbeteren en om te innoveren in technologie, zodat we kunnen anticiperen op de behoeften van de toekomstige reizigers”, aldus René Nieuwmans, Head of Commercial Benelux bij Expedia
Onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met de Future Foundation in tien landen, waaronder Nederland. Het rapport geeft inzicht in de reistrends en het reisgedrag van millennials, een generatie die geboren is tussen de jaren 1981 en 2000.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!