De 23-jarige Matthijs Pals uit Capelle aan den IJssel is derdejaars student aan MBO College Airport in Hoofddorp. Dit opleidingsinstituut onder de rook van Schiphol verzorgt diverse luchtvaartopleidingen, zoals luchthavenlogistiek, steward(ess) en vliegtuigtechniek. Matthijs heeft gekozen voor de opleiding Aviation Operations Officer en is bezig aan zijn laatste jaar. Redacteur Remco de Wit van Up in the Sky sprak met Matthijs over zijn verleden, heden en toekomst in de luchtvaart.
Hoe is je interesse in de luchtvaart begonnen?
“ Mijn grootouders wonen in Lisse, een aantal kilometers van Schiphol. Als ik in de vakanties een keer aan het logeren was, gingen we af en toe op de fiets naar Schiphol om langs de start- en landingsbaan vliegtuigen te kijken. Een jaar of tien geleden ben ik begonnen met een flightsimulator op de computer en daarmee is mijn belangstelling voor de luchtvaart echt begonnen. Na een tijdje had ik een extra uitdaging nodig en ben ik online gaan vliegen. Later ben ik ook nog virtueel verkeersleider geworden. Dit bracht een passie voor de luchtvaart met zich mee die uiteindelijk er voor zorgde dat ik in de luchtvaart wil gaan werken.”
Waarom heb je gekozen voor de opleiding Aviation Operations Officer?
“ Ik wilde na mijn vmbo-tl-opleiding in Rotterdam verder gaan met iets in de luchtvaart. Er zijn dan verschillende mogelijkheden, zoals een pilotenopleiding, opleiding tot luchtverkeersleider, de technische of logistieke kant of de operationele kant. Een pilotenopleiding is een kostbare zaak, dat is algemeen bekend. Bovendien zijn er veel werkloze verkeersvliegers. Om verkeersleider te worden moet je door de selectie komen van Luchtverkeersleiding Nederland. Die is zeer streng, de kans dat ik me daarop stuk zou bijten is erg groot. Ik ben niet iemand die graag ergens aan sleutelt, dus de technische kant zou hem ook niet worden. De logistieke kant trekt mij niet, want mijn idee is dat je dan wat minder echt te maken krijgt met de vliegtuigen. Terwijl het mijn wens juist is om daadwerkelijk tussen de vliegtuigen te werken. Dit bracht me uiteindelijk op de opleiding Aviation Operations Officer.”
Welke andere opleidingen heb je overwogen?
“ Naast de opleiding in Hoofddorp bestaat er een soortgelijke opleiding in Rotterdam. Voor mij is dat dichterbij, maar na een bezoek aan de open dag van beide opleidingen had ik een beter gevoel bij de opleiding in Hoofddorp. Daarnaast is de ligging ten opzichte van Schiphol natuurlijk veel beter. Ik heb ook nog overwogen om na mijn vmbo door te gaan naar de havo en daarna naar de Hogeschool van Amsterdam. Maar dan zou ik nog een aantal jaren langer nodig hebben voor ik daadwerkelijk aan het werk zou gaan. Achteraf ben ik blij met de keuzes die ik gemaakt heb.”
Kun je iets vertellen over de vakken die je op je opleiding krijgt?
“ Ik zit intussen in het laatste jaar van de driejarige opleiding en krijg heel gevarieerd les. De opleiding is gericht om ons op te leiden tot onder andere flightdispatcher. Daarom krijgen we veel les in het maken van vluchtplannen. Ook kijken we naar de belading van een vliegtuig, waar welke vracht moet. Zodat niet alle zware belading achterin of voorin zit, maar gelijk wordt verdeeld. Daarnaast krijgen we belangrijke ‘achtergrond’ vakken, zoals meteorologie, de werking van een vliegtuig en operationele diensten in de luchtvaart. De opleiding is natuurlijk wel op mbo-niveau, dus er zijn ook wettelijk verplichte vakken, zoals Nederlands, Engels en rekenen.”
Hoe zit het met stages en excursies?
“ Tijdens de opleiding Aviation Operations Officer zijn er drie stageperiodes. In het eerste en tweede jaar een periode van tien weken en in het laatste jaar een afsluitende stage van twintig weken. Daarna zijn we klaar voor de arbeidsmarkt of kunnen we verder studeren. Je kunt onder andere stage lopen bij KLM, Aviapartner of Schiphol. Ook zijn er mogelijkheden voor een buitenlandse stage. Zo zijn er studenten die in het derde jaar hun stage op Curaçao of in de Verenigde Staten lopen. Er zijn af en toe excursies naar bijvoorbeeld Schiphol (inclusief een rondleiding over het terrein) of het luchtvaartmuseum Aviodrome op Lelystad Airport.“
Wat vond jij je leukste stage?
“ Mijn laatste stage was bij de afdeling Airside Support van de Schiphol Group. Hier heb ik echt veel plezier uit gehaald. Je maakt heel veel verschillende situaties mee terwijl je de hele dag tussen actief taxiënd verkeer rijdt. Vooral het afwisselende werk is iets wat me erg aantrekt. Ik zou er niet aan moeten denken om de hele dag op kantoor te zitten of überhaupt de hele dag hetzelfde werk te moeten doen.”
Heb je bezigheden naast je studie?
“ Ik ben sinds een jaar of 12 bezig met volleybal. Ik ben begonnen als speler in de jeugd, dat heb ik een jaar of zes gedaan. Het laatste jaar van mijn jeugdperiode hebben we af kunnen sluiten met een landskampioenschap. Toen werd het tijd om naar de senioren te gaan. Die overstap liep niet helemaal lekker. Ik heb een aantal jaren in de eerste klasse gevolleybald, maar ben me daarna meer gaan focussen op het scheidsen. Dit doe ik nou een jaar of vijf actief, waarvan de laatste jaren in de tweede en eerste divisies. Mijn ambitie is om hiermee verder te gaan en hogerop te gaan fluiten. Hoe hoog dit gaat worden gaan we zien, ik heb mijn leeftijd in elk geval mee.”
Hoe zien je toekomstplannen op luchtvaartgebied er uit?
“ Na mijn opleiding zou ik graag aan het werk willen bij de Schiphol Group. Het liefst bij de afdeling Airside Support, om daar de doorstroming te vinden richting Airside Operations. Het doel voor de komende jaren is om marshaller te worden. Een vervolgopleiding zie ik op dit moment niet zitten, eerst moet er wat inkomen gegenereerd worden.”
Wat zou je willen zeggen tegen middelbare scholieren, die de opleiding Aviation Operations Officer overwegen?
“ Als je altijd hebt willen weten en leren wat er allemaal komt kijken bij de dagelijkse operatie van de luchtvaart, dan is deze opleiding zeker het overwegen waard. Er is bij de leraren een grote passie voor de luchtvaart en zij zijn dit ook bereid om te delen.“
Up in the Sky brengt een serie interviews met studenten in de luchtvaart. Het gaat over studenten/leerlingen/cursisten die een luchtvaartstudie of –opleiding volgen. Voor het gemak noemen we ze allemaal studenten. Een overzicht vind je hier.