De Afrikaanse low-cost carrier zet in op kleinere vliegtuigen om zo weer winst te kunnen maken. De voorzitter van de Raad van Commissarissen is afgetreden omdat weer een lening moet worden uitgegeven.
Embraer
De vloot van Airbus A319’s wordt ingeruild voor Embraer E-190’s. In oktober is de eerste E-190 in de vloot opgenomen. Het is een wet-lease, waarbij ook crew en onderhoud ingehuurd wordt. Tweedederde van de A319’s zijn al terug naar leasemaatschappijen gestuurd. Het bestuur hoopt zo de kosten met tien tot vijftien procent te verlagen. De gemiddelde bezettingsgraad is met achttien procent gestegen.
Routes
De maatschappij zegt “agressief” in te gaan grijpen in routes. Het aanbod moet in lijn worden gebracht met de vraag. Op 5 december wordt het nieuwe schema ingevoerd. Sommige routes krijgen een hogere frequenties terwijl andere juist geschrapt worden.
Hoofdkantoor
Het hoofdkantoor wordt in maart 2017 verplaatst van Londen naar Johannesburg om zo kosten te besparen. Bovendien staat het dan dichterbij waar de vluchten worden uitgevoerd. Er zal meer lokaal personeel worden ingehuurd om zo verder kosten te besparen.
GDS
Fastjet is opgenomen in een Global Distribution System, waardoor van over de hele wereld door travel agents en reisbureaus gemakkelijk vluchten kunnen worden geboekt. Eerst moest dit via de website van de maatschappij.
Bestuur
Colin Child, non-executive chairman is afgetreden. Child had onlangs een grote som geld op de beurs binnengehaald door uitgifte van aandelen. Daarbij beloofde hij dat er daarmee voldoende geld was voor de komende tijd voor Fastjet. Nu blijkt dat er een volgende lening moet worden uitgegeven. Child vindt dat hij dat niet kan verantwoorden en treedt af.