Qatar Airways heeft extra slots aangevraagd op Schiphol en deels gekregen. Dat bevestigt slotcoördinator Caroline Ditvoorst desgevraagd tegenover Up in the Sky.
Tweede vlucht?
Ditvoorst zegt dat het slots voor een tweede rotatie zijn vanaf het zomerseizoen, dat 26 maart ingaat. Ze laat in het midden hoeveel slots de maatschappij exact heeft verkregen. Qatar Airways vliegt momenteel met een B777-300ER één keer per dag tussen Amsterdam en Doha. Maatschappijen hebben altijd de mogelijkheid de toegekende slots weer terug te geven.
Doha
De maatschappij begon op 16 juni 2015 met een Boeing 787-8 en vloog in eerste instantie zes keer per week. Al snel werd de capaciteit vergroot en werd de vlucht ook dagelijks aangeboden. Vanaf maart 2016 vliegt Qatar met de 777, één van de grootste toestellen. Wekelijks gaan er nu 2.500 stoelen heen en weer.
Ophef
De afgelopen dagen is er veel te doen over de route naar Doha. KLM maakte donderdag bekend de vluchten te stoppen, omdat de route niet meer rendabel is. Volgens pilotenvakbond VNV moet KLM stoppen doordat Qatar Airways onterechte staatssteun krijgt. KLM vliegt nu nog vijf keer per week naar Doha met een A330-200.
Golf
Emirates en Etihad hebben geen extra slots voor passagiersvluchten aangevraagd. Wel hebben de twee maatschappijen de mogelijkheid meer vrachtvluchten uit te voeren.