Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

    24/05/2025

    KLM en Schiphol vliegen hoog bij Nederlandse werknemers 

    23/05/2025

    VVD wil Schiphol ruimte geven

    21/05/2025

    Verzet tegen luxe Boeing 747 gaat door

    21/05/2025

    Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

    21/05/2025
  • Achtergrond

    Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

    24/05/2025

    De A320 crash in de javazee | Analyse

    20/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025
  • Editors’ choice

    Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

    24/05/2025

    Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

    24/05/2025

    Ryanair eist duizenden euro’s terug van personeel

    23/05/2025

    737 komt op heen- én terugweg niet in één keer aan

    23/05/2025

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Think Global, Act Local – column Bjorn
Column

Think Global, Act Local – column Bjorn

Bjorn HassertDoor Bjorn Hassert29/11/2016Update:28/08/2020Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De wereld is veranderd. Brexit en Trump zijn breuklijnen, maar die zaten er al langere tijd aan te komen. Elitaire achterkamertjespolitiek en de schaduwkant van globalisering bleken een vruchtbare voedingsbodem voor een hang naar protectionisme. Populisten als Boris Johnson en Donald Trump hoefden maar wat olie op het vuur te gooien en we hebben allemaal kunnen zien waar dat toe kan leiden.

Dat er iets fundamenteel veranderd is blijkt wel uit het feit dat dit hernieuwde verzet tegen De Rest van de Wereld niet alleen in een politiek ‘rechts’ klimaat weerklank vindt. De Waalse minister president Paul Magnette, een sociaal democraat, trok onlangs bijvoorbeeld aan de noodrem van het CETA handelsverdrag tussen de EU en Canada. Ook uit deze ‘linkse’ hoek klinkt gemor over de arrogantie van het establishment (de EU in dit geval) en de ongelijke verdeling van de voor- en nadelen van globalisering.

Het is ongebruikelijk wanneer beide extremen van het politieke spectrum voor meer protectionisme gaan pleiten. Het is uitzonderlijk wanneer ook economische tegenpolen het in dit opzicht met elkaar eens zijn.

Trump maakt ontegenzeggelijk deel uit van de ‘One Percent’ elite, die wereldwijd de economische en politieke touwtjes in handen heeft. Hij behoort tot het bevoorrechte deel van de wereldbevolking dat vooral voordelen van de globalisering ondervindt.

Magnette lijkt een stem te willen geven aan het andere deel, dat van mening is daar slechts toenemende werkeloosheid, verlies aan concurrentiekracht en gebrek aan duurzame ontwikkeling aan over te houden.

TV en daarna internet hebben ons laten zien dat de wereld enerzijds aanzienlijk groter is dan onze voortuin, maar anderzijds veel kleiner dan mensen vroeger dachten. Globalisering lijkt me een vanzelfsprekendheid. Ik schrijf al een tijdje columns voor Up, een Nederlandse site, maar toch heb ik nog geen woord vanuit Nederland geschreven. Ik gebruik daarvoor mijn iPad: een Amerikaanse vinding, gefabriceerd in Azië, gekocht in Melbourne en op een Emirates vlucht meegenomen naar Brussel.

‘Act Global’ zit in ons DNA. ‘Think Global’ niet meer. Daarom wil Engeland liever weer een eiland zijn en gaat Trump een muurtje metselen.

Die tegenstrijdigheid zie je ook in de luchtvaart.

Globalisering brengt voordelen met zich mee. Vliegreizen, maar bijvoorbeeld ook de technologische vooruitgang en klimaatafspraken om de negatieve gevolgen daarvan in te dammen, vereisen per definitie een wereldwijd speelveld. Op die wereldwijde markt zul je concurrentie tegenkomen, maar ook nieuwe klanten en opportuniteiten om samenwerkingen aan te gaan.

Nadelen zijn er ook. Globalisering kan leiden tot het aanwakkeren van moderne slavernij, milieuvervuiling en oneerlijke concurrentie

Dat betekent voor mij nog niet dat globalisering vervangen moet worden door protectionisme. Ik vind dat politici de nadelen van globalisering veel harder moeten aanpakken, maar niet het kind met het badwater weggooien. Ik zie vooral een rol weggelegd voor jou en mij in deze nieuwe wereld: ken de feiten, denk kritisch na en neem dan een weloverwogen beslissing.

Mijn ouders gaven me vele wijze woorden mee. ‘Goedkoop is duurkoop’ schiet me in dit verband te binnen. Deze goede raad heeft me vaak geholpen om beslissingen te nemen. In het stemhokje, waar ik weet dat veel politici goedkope verkiezingsbeloften doen. En bij de slager, de bakker en de groenteman, waar ik weet waarom ik meer betaal dan in de supermarkt. Zo werkt het ook wanneer je een vliegticket boekt, uiteraard.

‘Think Global, Act Local’. En niet andersom.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Bjorn Bjorn Hassert Column
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Bjorn Hassert

Bjorn houdt van schrijven en luchtvaart. En dus van Up! Bjorn is luchtvaartstrateeg, op Up vertelt hij over de passie, verbazing en, heel soms, frustratie die de dynamiek van een luchthaven bij hem oproept.

Gerelateerde Artikelen

Emirates A380 voert ongeplande korte vlucht uit

24/05/2025Redactie

Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

24/05/2025Redactie

Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

24/05/2025Hugo Sassen
Recent

Emirates A380 voert ongeplande korte vlucht uit

24/05/2025

Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

24/05/2025

Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

24/05/2025
Populair

Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

21/05/2025

Ruslands ‘nieuwe’ dronekiller bijna klaar

21/05/2025

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?