De uitbreiding van Lelystad airport voor de commerciële luchtvaart zal pas in 2019 gereed zijn omdat de luchtverkeersleiding (LVNL) niet eerder gereed is. Dat zegt staatssecretaris Dijksma in een brief aan de kamer. Schiphol is zeer teleurgesteld en wil garanties voor 2019.
Uitstel
Afgelopen maanden is volgens de staatssecretaris gebleken dat het ontwerpen van vertrek- en naderingsroutes op de routes in het hogere luchtruim een nog taaiere opgave is dan gedacht. “De ligging van Lelystad te midden van een steeds drukker bevlogen luchtruim en de directe nabijheid van Schiphol met zijn vertrek- en naderingsroutes en benodigde manoeuvreerruimte, maken de aansluiting van Lelystad op het hogere luchtruim tot een complexe ontwerpopgave. Uitgangspunt daarbij is steeds geweest dat de voor Lelystad gekozen routes zo min mogelijk gevolgen mogen hebben voor het verkeer van en naar Schiphol, en dat het omliggende militaire luchtruim zo veel mogelijk gevrijwaard blijft”, aldus de staatssecretaris. Afronden van deze ontwerpopgave vraagt nog tenminste enkele maanden.
CAO
Het proces heeft vertraging opgelopen omdat de CAO met de luchtverkeersleiders niet rond kwam. Een woordvoerster van LVNL legt uit dat er niet genoeg uren waren binnen de oude CAO om naast de dagelijkse operatie ook aan projecten zoals Lelystad te werken. In de in het voorjaar rondgekomen CAO zijn meer uren opgenomen. “We zijn dan ook sinds de zomer hard aan het werk met het project Lelystad en het inregelen van de routes”, aldus de woordvoerster tegenover Up in the Sky.
Onvermijdelijk
Volgens Dijksma lijkt een latere openstelling onvermijdelijk. Ze gaat wel nog bij LVNL aandringen haast te maken en te bekijken of 1 april niet alsnog haalbaar is. Uiteraard staat de veiligheid daarbij voorop. Een definitieve planning is er nog niet, die wordt na het kerstreces van de kamer (23 december tot 16 januari) verwacht. De woordvoerster van LVNL zegt dat de organisatie hard werkt om in december met de planning te komen. “Deze zal ook worden getoetst door een externe partij.”
Teleurgesteld
Schiphol is teleurgesteld over de vertraging van de levering van luchtverkeersdiensten op Lelystad Airport. De luchthaven zegt dat de werkzaamheden op Lelystad begin 2018 afgerond zijn. “Zonder luchtverkeersleiding kan de nieuwe infrastructuur op Lelystad Airport echter niet gebruikt worden, waardoor de eerste vluchten niet zoals afgesproken in 2018, maar pas een jaar later kunnen plaatsvinden.”
Schiphol Group wil harde garanties van het ministerie en LVNL dat Lelystad Airport uiterlijk in april 2019 open kan. Verder wil Schiphol de garantie dat vanaf die datum tenminste 4.000 vliegtuigbewegingen per jaar mogelijk zijn. Dit is noodzakelijk om de benodigde capaciteit op Schiphol vrij te kunnen maken voor het mainportgebonden verkeer én duidelijkheid te kunnen bieden aan geïnteresseerde luchtvaartmaatschappijen. In de oorspronkelijke planning zou in 2018 gestart worden met 2.000 vliegbewegingen en dat aantal elk jaar met 2.000 omhoog gaan.