Boeing is begonnen met de assemblage van de eerste 787-10. In de fabriek in North Charleston zijn de eerste rompdelen gearriveerd. Het toestel gaat testvluchten uitvoeren voor Boeing.
De grootste telg uit de 787-family is bijna identiek aan de 787-9; 95 procent van de onderdelen wordt opnieuw gebruikt. De 787-10 is zes meter langer dan de ‘-9’ en kan meer passagiers vervoeren; 290 in de 787-9 om 330 passagiers in de grootste variant. Inmiddels zijn 154 toestellen besteld. Launch-customer Singapore Airlines moet het eerste toestel in 2018 in ontvangst nemen.
De 787-10 wordt alleen gebouwd in North Charleston, in South Carolina. Dit is afwijkend van de 787-8 en 787-9 die zowel in Charleston als in Everett in de staat Washington gebouwd worden. De reden daarvoor is van praktische aard: de rompdelen van de ‘-10’ zijn te groot om met een Dreamlifter te vervoeren.
Happening Now: Our Aftbody/Midbody teammates help deliver first #787 -10 barrel sections to Final Assembly. Way to go teams! #Boeing pic.twitter.com/WyVx7bCb6Z
— We Are Boeing SC (@weareboeingsc) November 30, 2016
We're celebrating a historic moment as our 1st #787 -10 barrels are delivered to BSC Final Assembly. Congrats team on this great milestone! pic.twitter.com/5dfWgmTgyA
— We Are Boeing SC (@weareboeingsc) November 30, 2016