fbpx
OnderwerpenProfessionalVliegtuigen

Boeing begint assemblage eerste 787-10

Boeing is begonnen met de assemblage van de eerste 787-10. In de fabriek in North Charleston zijn de eerste rompdelen gearriveerd. Het toestel gaat testvluchten uitvoeren voor Boeing.

De grootste telg uit de 787-family is bijna identiek aan de 787-9; 95 procent van de onderdelen wordt opnieuw gebruikt. De 787-10 is zes meter langer dan de ‘-9’ en kan meer passagiers vervoeren; 290 in de 787-9 om 330 passagiers in de grootste variant. Inmiddels zijn 154 toestellen besteld. Launch-customer Singapore Airlines moet het eerste toestel in 2018 in ontvangst nemen.

De 787-10 wordt alleen gebouwd in North Charleston, in South Carolina. Dit is afwijkend van de 787-8 en 787-9 die zowel in Charleston als in Everett in de staat Washington gebouwd worden. De reden daarvoor is van praktische aard: de rompdelen van de ‘-10’ zijn te groot om met een Dreamlifter te vervoeren.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button