De 35-jarige Marijn de Zwart uit Apeldoorn heeft het roer radicaal omgegooid. Na jaren werkzaam te zijn geweest als zelfstandig ondernemer (loodgieter, elektricien) volgt hij nu vlieglessen bij een bijzondere vliegschool: Mission Aviation Training Centre (MATC). Met een duidelijk doel voor ogen: uitgezonden worden naar Australië. Marijn is getrouwd met Esther en vader van drie kinderen: Jesse, Sophie en Sil, respectievelijk zeven, vijf en drie jaar oud. Redacteur Remco de Wit van Up in the Sky sprak met Marijn in de lesruimte van MATC op vliegveld Teuge over de opmerkelijke ommekeer in zijn werkzame leven.
Hoe is je interesse in de luchtvaart begonnen?
“Op mijn lagere school werd eens een presentatie gegeven over de hulpverleningsorganisatie Mission Aviation Fellowship (MAF). Daar was ik diep van onder de indruk! Ik vond het toen al heel interessant en op latere leeftijd trok met name het stuk techniek mij erg aan. Ik heb VBO en MBO elektrotechniek gedaan en daarnaast nog verschillende vakgerichte trainingen. Bovendien heb ik de opleiding tot brandwacht gedaan bij de brandweer Apeldoorn en ben jarenlang bij de vrijwillige brandweer werkzaam geweest.”
Waarom wil je nu vlieger worden, ondanks het grote aantal werkloze vliegers?
“Na verschillende jaren technisch handelsondernemer geweest te zijn, kwam bij mij de vraag steeds vaker naar boven: ‘Is dit nu het belangrijkste in het leven? Wil ik wel voornamelijk bezig zijn met handel en geld verdienen? Of ga ik nu doen wat ik eigenlijk altijd al gewild heb: omzien naar mijn (verre) naaste, mensen helpen op een technische en praktische manier vanuit mijn christelijke achtergrond?’ Zo is het gekomen dat ik er voor gekozen heb om vlieger te worden bij een hulporganisatie als MAF. Ik heb altijd al wel het verlangen gehad om te gaan vliegen, maar ik wilde geen commercieel piloot worden.”
Waarom heb je gekozen voor Mission Aviation Training Centre?
“MATC is een nieuwe, kleine vliegschool op vliegveld Teuge, met zo’n vijftien leerlingen. De internationaal georiënteerde vliegopleiding wordt gegeven door voormalig MAF-piloten. Zij hebben een enorme ervaring met bushvliegen en al heel wat uren gevlogen onder de zwaarst denkbare omstandigheden. Daarbij vind ik het mooi om dezelfde passie te delen, niet alleen op het gebied van vliegen maar ook de instelling om anderen van dienst te kunnen zijn. Wat verder prettig is, er heerst hier een zeer informele sfeer; instructeurs en leerlingen gaan vriendelijk met elkaar om.”
Welke andere vliegschool heb je overwogen?
“In 2010 heb ik de mogelijkheid onderzocht om in Canada mijn vliegbrevet te halen (bij het Prairie College in Alberta, ten noordoosten van Calgary). Het nadeel van deze training zou zijn dat ik een Canadese licentie zou krijgen. Daarmee zou ik niet in Nederland kunnen vliegen, zonder eerst weer een conversie te doen. Daardoor zouden de totaalkosten voor de opleiding flink oplopen. Bij MAF waren ze in die tijd bezig om een vliegschool in Nederland op te zetten voor Europa. Teuge werd de vestigingsplaats en dat kwam goed uit, vlak bij mijn woonplaats Apeldoorn.”
De opleiding tot vlieger is een dure aangelegenheid. Hoe heb je de financiering rond gekregen?
“Het eerste gedeelte van de vliegopleiding heb ik zelf kunnen betalen. Doordat ik de opleiding per module kocht, kon ik de kosten daardoor ook spreiden over verschillende jaren. Voor het laatste stuk ben ik afhankelijk van support van familie, vrienden, kennissen en bedrijven. Zij staan achter ons plan en zijn bereid ons te ondersteunen en helpen bij de uitzending voor MAF. Ik heb inmiddels een eigen Thuis Front Commissie; dit is een groep van zeven personen, die ons ondersteunt voor en tijdens de uitzending naar Australië. Zij organiseren sponsoracties, schrijven bedrijven aan, verzorgen de communicatie, et cetera.”
Hoe is je opleiding tot nu toe verlopen?
“In het begin van mijn vliegtraining had ik ongeveer één les in de week en lag het tempo niet zo hoog. Momenteel ben ik zeker twee tot drie dagen in de week aan het vliegen. Ik heb net mijn Instrument Rating gehaald en al m’n Airline Transport Pilot Licence-vakken binnen (theorie). MAF stelt als voorwaarde voor uitzending Commercial Pilot Licence en Instrument Rating én een half jaar cross culturele training/Bijbelcollege. Dat laatste heb ik gevolgd in Engeland, in een klein plaatsje ten noorden van Londen. De meeste uren heb ik gevlogen op een Cessna 172. Dit is een prima voorbereiding voor de kisten waar ik tijdens m’n uitzending op ga vliegen: Cessna 206, Cessna 208 Caravan en de GippsAero Airvan. In Australië ga ik mijn typerating halen, waarschijnlijk in eerste instantie op de Airvan.”
Heb je al buitenlandse tripjes gemaakt?
“Verschillende keren ben ik de grens over geweest naar Duitsland, waar MATC speciale flight-camps organiseert. Met topics als ‘terrain flying’ en ‘airstrip evaluation’ wordt dan ervaring opgedaan.
Maar ook voor Guided Experience Building (gerichte ervaringsuren) ben ik onder andere naar Duitsland, Frankrijk, België, Engeland, Denemarken en Zweden geweest. In 2013 heb ik de kans gehad om het bushvliegen van dichtbij te bekijken. Ik ben toen samen met mijn instructeur naar Papoea Nieuw Guinea geweest. Mijn instructeur moest daar invallen als bushpilot. Hij had daar in het verleden al jaren gevlogen. Ik mocht met hem mee als ‘co-pilot’, een fantastische ervaring. Dit gaf mij het laatste zetje om aan m’n ATPL-theorie te beginnen.”
Wat doe je naast je vliegopleiding?
“Ik ben onder andere betrokken bij het jeugdwerk van onze kerkelijke gemeente. Daarnaast zijn er altijd wel de bezigheden, die een jong gezin met zich meebrengt. Verder gaat al m’n vrije tijd zitten in vlieggerelateerde zaken.”
Wat zijn je toekomstplannen op luchtvaartgebied?
“Als gezin hopen we volgend jaar uitgezonden te worden naar Australië, om daar voor MAF aan de slag te gaan. Het klinkt misschien vreemd, maar ook in een welvarend werelddeel als Australië is hulp van MAF in sommige gebieden hard nodig. Ik word uitgezonden naar het gebied van de Aboriginals in Arnhemland, helemaal in het noorden. Door de overvloedige regenval is het gebied de helft van het jaar onbereikbaar over de weg. Bovendien is het gebied enorm uitgestrekt, dus afstanden over de weg zijn groot. Het vliegtuig is daar een noodzakelijk vervoermiddel om mensen te vervoeren en medische noodhulp.”
Is er nog iets dat je kwijt wilt aan de lezers van Up in the Sky?
“Het laatste gedeelte van mijn vliegopleiding en straks mijn uitzending naar Australië zijn te volgen via onze website www.dezwart4maf.nl. Verder kan ik mijn opleiding bij MATC van harte aanbevelen. Het is geen gewone vliegopleiding, je kiest er bewust voor om iets te betekenen voor je medemens. Denk er eens over na of dit iets voor jou is.”
Up in the Sky brengt een serie interviews met studenten in de luchtvaart. Het gaat over studenten/leerlingen/cursisten die een luchtvaartstudie of –opleiding volgen. Voor het gemak noemen we ze allemaal studenten. Een overzicht vind je hier.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.