Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

    24/06/2025

    KLM doet dringende oproep

    24/06/2025

    Transavia gaat over op nieuwe livery

    24/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Hoe dik is de strohalm bij Insel? – column Hans
Column

Hoe dik is de strohalm bij Insel? – column Hans

Hans de JongDoor Hans de Jong08/12/2016Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Vliegtuigen van InselAir op de luchthaven van Curaçao ©Evandria
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Een analyse van een luchtvaartmaatschappij in zwaar weer:

Het blijft de laatste tijd maar tobben met InselAir. Het Antilliaans Dagblad meldde dat er in het personeelsbestand wordt gesneden en er ook kritisch naar de bestemmingen wordt gekeken, met het doel om uit de (financiële) gevarenzone te komen. Dat InselAir nog steeds de naweeën ondervindt van de economische crisis in Venezuela, waardoor vele miljoenen dollars gegijzeld worden door de Centrale Bank van dat land, is genoegzaam bekend. De gevolgen lijken, indien geen structurele oplossing wordt gevonden, desastreus voor deze luchtvaartmaatschappij uit te werken.

Dat zou jammer zijn. InselAir vervult, bij gebrek aan betere alternatieven, een belangrijke rol in de bediening van de delen van het Koninkrijk in het Caribisch gebied en de omringende landen. De samenwerking met KLM door middel van een codeshare-overeenkomst maakte onderdeel uit van een gezamenlijk streven de Caraïbische regio zo goed mogelijk te bedienen. Helaas zag KLM (en in het kielzog TUI) zich door de problemen genoodzaakt dit arrangement op te schorten tot betere tijden aanbreken.

De vraag is of de maatregelen die het management van InselAir gaat nemen voldoende houvast bieden voor een structurele oplossing. Kostenbesparingen zijn uiteraard in beginsel een probaat middel om een betere balans in opbrengsten en kosten te brengen, maar tegelijkertijd moet er voor gezorgd worden dat er voldoende kritische massa blijft om een duurzaam business model te behouden. Dat geldt zowel voor de omvang en kwaliteit van de vloot als voor het netwerk. Het business model van InselAir is gericht op het creëren van een netwerk waarbij Curaçao de draaischijf is tussen Noord en Zuid Amerika en waarbij long- en shorthaul vervoer aan elkaar gekoppeld wordt. Daarvoor is de potentie zeker aanwezig.

De demissionaire regering van Curaçao staat mijns inziens dan ook voor een duivels dilemma. Het lijkt me niet een taak van de overheid om financiële impulsen te verschaffen om de levensvatbaarheid van een luchtvaartmaatschappij te garanderen. Er zijn in Europa voldoende voorbeelden voorhanden die hebben aangetoond dat dit een heilloze weg is, maar het laten omvallen van de luchtvaartmaatschappij lijkt me eveneens geen reële optie. Het bestendigen van de bereikbaarheid van het eiland maakt luchtvaart – en misschien tegen wil en dank – een publieke zaak.

De enige structurele oplossing is het vinden van een aantal geldschieters om de luchtvaartmaatschappij een solide financiële basis te verschaffen. Dat maakt ook de vraag of de vaststaande gelden uit Venezuela ooit vrij komen minder urgent.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Column Hans
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Hans de Jong

Columnist. Hans is onafhankelijk luchtvaartconsultant. Hij helpt Indonesië om de luchtvaartveiligheid te verbeteren en is voorzitter van de Stichting vrienden van AviAssist. Hans maakte voor Nederland ruim honderd bilaterale luchtvaartafspraken.

Gerelateerde Artikelen

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24/06/2025Redactie

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025Redactie

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025Redactie
Recent

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24/06/2025

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?