KLM zag 7,8 procent meer passagiers in november vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. Het is voor het eerst sinds lange tijd dat een dergelijke groei gerealiseerd werd.
De bezettingsgraad steeg licht met 0.8 procentpunt naar 85,1 procent. KLM over de cijfers: “dit overstijgt zelfs de toch al mooie groei in passagiers gedurende de eerste 11 maanden van het jaar met 6.3% naar bijna 28 miljoen passagiers. Indien wij de groei deze decembermaand weten vast te houden halen we ons target van 30 miljoen dat we ons voor 2016 gesteld hadden. De 14 nieuwe bestemmingen in 2016 werpen hun vruchten af!”
Met name de short- en medium-haul vluchten zorgden voor de groeicijfers, er waren 8,6 procent meer passagiers. Long-haul kende een stijging van 6,2 procent.
Air France
Air France zag ook groei, maar minder dan het Nederlandse zusje. Er waren in november 3,1 procent meer passagiers. De loadfactor steeg met 1,8 procentpunt naar 82,9 procent. Op de longhaul waren hetzelfde aantal passagiers, de groei zat hem in de short-haul met 4,4 procent meer reizigers.
Transavia
“Ook Transavia Nederland weet haar marktpositie binnen Europa te versterken met een zeer sterke groei in passagiers gedurende de maand en de eerste 11 maanden van dit jaar”, aldus KLM. Wie wat beter naar de cijfers kijkt ziet dat de maatschappij harder groeit dan passagiers willen bijbenen. Er werd in november 28 procent meer capaciteit ingezet dan in 2015, maar er waren 24 procent meer passagiers. De vliegtuigen vlogen dus minder vol. De loadfactor daalde met 2,5 procentpunt naar 83,5 procent.
Vracht
HEt vrachtvervoer van de hele groep ging omlaag. Het verlies zat volledig bij KLM. Air France vervoerde juist wat meer vracht. “Ondanks de mondiale groei in luchtvrachtvervoer zag KLM Cargo het vervoer deze maand met 12,2% dalen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, en dat terwijl de capaciteit met 7,7% daling al flink naar beneden was bijgesteld.”