Na veertig jaar van partnerschap wil Alitalia de band met Air France op Europese vluchten verbreken. De intra-Europese joint venture komt tot een eind in januari, als de overeenkomst afloopt. Zowel KLM als Air France zullen dan slots op Milaan Linate terug moeten geven aan Alitalia. Dat meldt Franse krant Les Echos.
Liefde ten einde
Vorig jaar maakte Alitalia al het opzeggen van de overeenkomst bekend. Volgens Les Echos is er afgelopen maanden alsnog tevergeefs onderhandeld tussen Alitalia en Air France-KLM over voortzetting van de samenwerking. Nu er niks uit de hernieuwde onderhandelingen is gekomen zou de directie van Alitalia besloten hebben de overeenkomst definitief niet te verlengen per januari. Alitalia heeft er nog geen bericht over naar buiten gebracht.
Slots Linate
De break-up gaat ten koste van slots op Milaan Linate die in bezit zijn van Alitalia, maar gebruikt worden door Air France en KLM. Als de twee maatschappijen geen gebruik meer kunnen maken van de landingsrechten gaat Alitalia de slots inzetten voor eigen directe transatlantische vluchten. Volgens Italiaanse pers is het nu zo dat Air France-KLM veel overstappers vanaf Linate transatlantisch vervoeren.
Een woordvoerder van KLM zegt dat het “nog te vroeg is hier concreet over te worden.” De maatschappij vliegt vier keer per dag van Schiphol naar Linate. Alitalia vliegt ook twee keer per dag op de route. KLM vliegt niet (meer) op de andere luchthaven van Milaan, Malpensa.
Transatlantisch
De joint venture tussen Alitalia, Air France-KLM en Delta op transatlantische vluchten blijft tot 2022 bestaan, zegt een AF-KL woordvoerder tegen Les Echos. Die overeenkomst loopt dan af, of deze dan weer verlengd wordt is niet duidelijk. SkyTeam ceo Perry Cantarutti zei eerder al tegen Up in the Sky dat Alitalia binnen SkyTeam zal blijven.
Alitalia is voor 49 procent in handen van Etihad.