De luchthaven van Eindhoven is de enige luchthaven in Nederland waar op civiel en militair gebied samengewerkt wordt. Het vliegveld is in beheer bij Defensie, maar er is veel civiel verkeer. Samenwerking is een toverwoord in dit geval, zei operationeel directeur Mirjam van den Boogaard.
Van den Boogaard schetste tijdens de Aviation Knowledge and Career Day hoe Eindhoven er nu uitziet: het merendeel van de grond is militair, maar het civiele deel maakt een flinke groei door. Dit jaar verwacht de luchthaven 4,3 miljoen passagiers te verwerken. Die passagiers komen met diverse low-cost carriers, maar benadrukt Van den Boogaard: “Wij zijn geen low-cost luchthaven.” De komende jaren breidt de luchthaven uit met een multifunctioneel gebouw en wordt het vliegveld ook beter bereikbaar.
Overleg
Afgelopen zomer was de luchthaven ruim twee weken dicht voor een grootschalige baanrenovatie. Na intensief overleg met de airlines werd voor twee weken gekozen, nadat de luchthaven eigenlijk vier weken dicht wilde. “Dan zie je dat je door overleg een heel eind kunt komen”, aldus Van den Boogaard. De samenwerking met defensie gaat ver: de luchtverkeersleiding, beveiliging en brandweer zijn militair. Daar zijn heldere afspraken over gemaakt, net als de grens tussen civiel en militair gebied. “Er ligt een klaringslijn op het platform, daar mag ook onze vogelwacht niet overheen”, stelt de operationeel directeur.