Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Schiphol sleept zonnepark voor de rechter

    20/06/2025

    KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten

    19/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»A-10, niet van gisteren | Column Goof
Column

A-10, niet van gisteren | Column Goof

Goof BakkerDoor Goof Bakker12/12/2016Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
A-10C ©Leonard van den Broek
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Je zult wel denken: die Bakker is zijn stukjes aan het recyclen, maar wéér is er een nieuwsfeit dat deze handelwijze uitlokt.

U hebt het zelf kunnen lezen op Up: een Amerikaanse senator, zelf ex-A-10-pilote, wil een wedstrijd organiseren tussen de A-10 en de JSF.

Ik schreef al in 1999 (!) het volgende artikel over dit onderwerp in NRC/Handelsblad. Advies aan de Koninklijke Luchtmacht. Zeventien jaar geleden, exact dezelfde argumenten, exact dezelfde discussie.

Langzaam en lelijk
Advies aan de Koninklijke Luchtmacht.

Mijne heren,

Bij deze wil ik u adviseren bij de aanschaf van vliegtuigen. U moet de A-10 Thunderbolt kopen. Die is erg goedkoop, maar toch heel goed. Dat heeft hij al vaak bewezen in de praktijk. Er zit een groot kanon in, dat alles kapot kan schieten. U kunt er bovendien veel bommen en raketten aan bevestigen. Veel meer dan aan al die moderne jets.

Die A-10 is al een vrij oud toestel. Maar dat is juist erg goed. Want al die moderne vliegtuigen, dat is net zoiets als uw videorecorder thuis. Die knopjes lijken mooi in de winkel, en je denkt, daar ga ik eens lekker mee spelen thuis, maar in de praktijk doe je er niks mee en ben je na twee weken alweer vergeten waar ze voor zijn. De A-10 heeft niet zoveel knopjes. Alleen maar de goeie, die je elke dag gebruikt.

Die A-10 is echt heel goed. En toch is hij nooit heel populair geweest. Dat komt omdat hoge militairen vaak de neiging hebben om ingewikkelde vliegtuigen te kopen. Dat was al zo met de F-16. En straks komt er weer zo’n gecompliceerd vliegtuig, de JSF. Luchtmachten willen vaak zo’n moderne jongen, want die doet het goed op vliegshows. En zo’n snelle jet kan ook mooi op de foto, voor de advertentie in de radiogids.

De A-10 is niet snel en niet mooi. Hij is langzaam en lelijk. Dat lijkt niet goed, maar dat is het juist wel. Stel: je rijdt als terroriserende warlord met zo’n mitrailleur in de laadbak van je truckje rond. Dan doen die witte strepen aan de hemel van die snelle jets je helemaal niks. Daar lach je om. Maar dan komt er zo’n lelijke horzel over de boomtoppen, om je van de weg te blazen. Nou, dat is geen lolletje.

Daar komt nog iets bij. De A-10 heeft de motoren van een verkeersvliegtuig. Dat zorgt ervoor dat hij heel zuinig kan vliegen. Dat zal u zeker aanspreken, want benzine is duur. Maar het heeft ook een voordeel als het weer ergens oorlog wordt. De A-10 kan heel lang rondjes draaien boven het doelgebied, en dan opeens tevoorschijn komen om, laat ik een voorbeeld noemen, een paar Servische pantserwagens naar de verdommenis te schieten. Net als ze denken dat er niks meer aan de hand is en ze uit de bosjes tevoorschijn komen. Met een F-16 bijvoorbeeld kan dat niet. Als een F-16 net lekker bezig is, moet hij alweer naar huis, want dan is de benzine op.

Er is nog iets: de oorlogen waar u zich nu op voorbereidt, zijn oorlogen tegen een onduidelijke vijand, in moeilijk terrein. Het gaat om een paar vrachtwagens met een kanon erop, en een stel boerenjongens om het te bedienen. Aan die moderne jets heb je dan helemaal niks. Die scheuren er met 1500 kilometer per uur overheen terwijl de piloot naar zo’n gameboy-schermpje zit te turen. De piloot van de A-10 ziet die knapen gewoon met z’n eigen ogen rijden, en blaast ze van de weg. De vluchtelingen kunnen dan weer doorrijden.

De A-10 is ook heel sterk gebouwd. Hij kan heel veel schade oplopen, zonder dat hij neerstort. De vlieger zit in een titanium cockpit en alle leidingen zijn driedubbel uitgevoerd. Daardoor kunnen allerlei loslopende bendes op de grond de A-10 moeilijk neerschieten. Die moderne jets zijn meer een soort balletdanseressen. Ze kunnen mooi springen en dansen, maar één tikje en ze liggen op hun gat.

Als u de A-10 gaat kopen, moet u alleen even uitkijken met het kanon. Als u daar de verkeerde kogels bij koopt, kan daar een hoop gedonder van komen met actievoerders en dergelijke. U kunt er namelijk kogels van afgewerkt uranium bij krijgen. Die zijn zo hard en zwaar, die gaan dwars door een tank. Heel handig, maar u roept er waarschijnlijk ook een boel trammelant mee op, in de pers en zo. Kijk dus goed uit welke kogels u erbij krijgt.

Vlak bij Tucson, in Arizona, daar is een grote opslagplaats. Daar staan een hele hoop van die tweedehands A-10’s in plastic verpakt te wachten op een koper. Ik durf te wedden dat u voor een habbekrats een stel van die A-10’s kunt krijgen. Dan slaan we bij een volgende oorlog vast een goed figuur.

Goof Bakker


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
A-10 Column F35 Goof JSF
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Goof Bakker
  • Website
  • Facebook

Columnist en mede-eigenaar van Up in the Sky. Goof heeft zijn sporen verdiend als reclametekstschrijver en schrijft nog altijd over luchtvaart. Hij publiceerde onder andere in NRC Handelsblad en de Volkskrant. Zijn columns verschijnen zowel op Up in the Sky als in Piloot & Vliegtuig. Regelmatig kiest Goof het luchtruim, de ene keer in een Cessna O-2A, de andere keer in een Yak-52.

Gerelateerde Artikelen

Ryanair 737-passagiers snappen besluit niet

22/06/2025Redactie

Ongelukkig begin voor gloednieuwe American Airlines 787

22/06/2025Redactie

Balletje ligt bij Eindhoven Airport

22/06/2025Redactie
Recent

Ryanair 737-passagiers snappen besluit niet

22/06/2025

Ongelukkig begin voor gloednieuwe American Airlines 787

22/06/2025

Balletje ligt bij Eindhoven Airport

22/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?