Het Nederlandse bedrijf Clean Tech Aviation (CTA) krijgt 3,8 miljoen euro subsidie uit Europa. Het bedrijf onderzoekt de toepassing van Liquid Natural Gas (LNG) voor zuigermotoren.
CTA test op dit moment de toepassing van LNG in vliegtuigmotoren. Het koude gas, met een temperatuur van min 160 graden celcius, wordt direct in de verbrandingskamer ingebracht. “Dan gebeurt er iets leuks. Het gas heeft 600 keer meer volume dan Avgas”, stelt Ben Cappelle, CEO van CTA in zijn presentatie tijdens de Aviation Knowledge and Career Day.
LNG is een mogelijke oplossing voor de CO2-uitstoot en de luchtvervuiling. Het gas is over de hele wereld te vinden en is nog 200 jaar voorradig. Eén van de problemen bij LNG is dat de kwaliteit per winplaats verschilt. Gas uit de VS kan een andere kwaliteit hebben dan gas uit bijvoorbeeld Qatar. “We zoeken nu naar een bandbreedte met brandstof”, aldus Cappelle. Eén van de voordelen is dan weer dat LNG wellicht krachtiger is dan Avgas, waar veel general aviation toestellen nu op vliegen.
Industrie
De kwaliteit van het gas heeft ook invloed op de reikwijdte van het vliegtuig. Om dit te kunnen regelen zijn ook diverse bedrijven uit de luchtvaartindustrie betrokken bij het project. Hieronder zijn bekende namen als Rolls Royce en Lycoming. Lycoming is een grote leverancier van zuigermotoren. Rolls Royce richt zich op straalmotoren. Vliegtuigfabrikant Piper levert een testvliegtuig. “We kunnen nu de brandstof bewerken, de motoren en het vliegtuig aanpassen”, aldus Cappelle.
Het project kost 5,4 miljoen euro. Dat geld moet terugbetaald worden aan de Europese Commissie, zodat andere initiatieven ook kunnen profiteren. Cappelle ziet daar geen probleem in. “In twaalf tot vijftien jaar hebben we dat geld dubbel terugbetaald”, zegt hij.
Businessjets
Het bedrijf richt zich voorlopig op businessjets. Door de samenwerking met Lycoming ligt daar in ieder geval voldoende potentieel: de motorenbouwer heeft zeventig procent van de markt voor zuigermotoren in handen.