fbpx
OnderwerpenProfessionalVliegvelden

Sydney krijgt een tweede internationale luchthaven

De Australische regering heeft maandag ingestemd met het plan om een tweede internationale luchthaven bij Sydney te laten verrijzen. Het moet plaats bieden aan tien miljoen passagiers per jaar en wordt gebouwd in Badgerys Creek ten westen van de stad.

Kingsford Smith Airport
De huidige luchthaven van Sydney, Kingsford Smith Airport, raakt vol en met de verwachte groei van het aantal reizigers is het over een aantal jaar niet meer toereikend. Binnen twintig jaar wordt een verdubbeling van het aantal passagiers verwacht dat naar Sydney reist. De tweede luchthaven moet Kingsford Smith ontlasten.

“De noodzaak voor een vliegveld in het westen van Sydney is al vele jaren duidelijk aanwezig”, zo zei premier Malcolm Turnbull. Het plan moet ervoor zorgen dat er voor vijftig jaar genoeg capaciteit is.

Discussie
Al zeventig jaar wordt er gediscussieerd over een tweede luchthaven. Sinds 1946 wordt gesproken over een nieuw vliegveld in Badgerys Creek, maar pas in 1986 is er een stuk land voor het vliegveld geserveerd in het gebied.

Besluit
Een besluit over de luchthaven werd tot vandaag niet genomen, maar de realisatie kan nu op een formele toestemming na beginnen. Voordat de bouw begint moet eerst nog een definitief ontwerp worden gemaakt.

Het moederbedrijf van Sydney Airport mag 3,5 miljard euro investeren in de nieuwe luchthaven. De opening is rond 2025 gepland.

A380
Volgens de Australische minister van infrastructuur Paul Fletcher zal de nieuwe luchthaven ook geschikt zijn voor de A380. Er komt een landingsbaan van 3.700 meter en er wordt al rekening gehouden met een tweede baan rond 2050. “Het is belangrijk om een luchthaven te plannen voor latere uitbreiding”, aldus Fletcher.

Kritiek
Er is ook kritiek op de plannen. Zo zou er niet genoeg nagedacht zijn over een werkgelegenheid en een mogelijke railverbinding met de luchthaven. Fletcher zegt dat de luchthaven “rail ready” zal zijn en dat het wegennet wordt aangepast binnen het plan.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Henk Koopmans

Senior editor. Henk studeerde Transportation Engineering aan de Universiteit Twente en is met name geïnteresseerd in de luchtvaartoperatie. Henk heeft als doel om een waardevolle bijdrage te leveren aan de toekomst van deze branche.

Gerelateerde artikelen

Back to top button