Qatar Airways’ Al Baker zegt met Airbus in gesprek te zijn om de order van tot tachtig A320neo’s in te wisselen voor de grotere A321neo.
De maatschappij zou launch customer van de A320neo zijn, maar weigert de eerste toestellen in ontvangst te nemen, vanwege motorproblemen van de Pratt & Whitney’s. Dit zorgt voor een patstelling tussen Airbus en Qatar. CEO Al Baker zegt tegen Reuters: “”We are in negotiations with Airbus about how we can continue our relationship and keep our order on track.” De CEO heeft niet de intentie de geweigerde toestellen alsnog af te nemen of om te zetten in A321neo bestellingen.
2018
De A321’s zouden vanaf 2018 geleverd moeten worden aan de maatschappij uit de golfstaat. Waarschijnlijk wordt gewisseld van motor en komen er CFM Leap 1A motoren onder te hangen. De P&W motoren hebben in de hete woestijn extra tijd nodig om op te starten. In mei zei de maatschappij dat ze tientallen routes geannuleerd hebben vanwege het uitblijven van leveringen.
In de boeken van Airbus staan dertig definitieve A320neo bestellingen en zestien A321neo van Qatar.
Boeing
Qatar Airways lekende een intentieverklaring met Boeing voor een mogelijke koop van zestig 737 MAX 8 toestellen. Waarschijnlijk om druk op de ketel te zetten bij Airbus. Nu zegt Al Baker dat een aantal toestellen definitief besteld gaan worden en aan de vloot van Meridiana worden toegevoegd. Mits de deal met doorgaat waarin Qatar een 49 procentsbelang in de Italiaanse maatschappij krijgt. In januari worden de onderhandelingen afgerond.