fbpx
AirlinesKLMNieuwsNL NieuwsOnderwerpenProfessional

KLM-topman houdt voet bij stuk over cabinebezetting

KLM-topman Pieter Elbers houdt vast aan zijn besluit om op bijna de helft van de intercontinentale vluchten te vliegen met een steward(ess) minder aan boord, zolang er geen cao-gesprekken plaatsvinden. Dit zegt hij in een gesprek met Up in the Sky. De bonden willen dat die maatregel wordt ingetrokken, voordat zij om tafel gaan om te praten over een nieuwe cao.

“Ik zoek niet bewust de confrontatie op en wil graag praten over een alternatieve manier om te komen tot hetzelfde resultaat,” zegt Elbers. “We hebben met ons nieuwe pensioenvoorstel een mooie stap gezet. Ik verwacht dan ook dat we nu om tafel kunnen en heb vertrouwen in de uitkomst.” Inzet van alle cao’s is een productiviteitsverbetering van 4 procent per jaar en een kostenbesparing van 1,5 procent.

Bezuinigingen
KLM besloot medio september om met ingang van de winterdienstregeling minder bemanning in te zetten op 40 procent van de intercontinentale vluchten. De maatschappij zei geen andere keus te hebben, omdat de bonden niet met KLM wilden praten over een nieuwe cao. In die nieuwe cao zouden afspraken gemaakt worden over de beoogde productiviteitsverbetering en kostenbesparingen. De bonden wilden destijds niet met KLM in gesprek, omdat zij een conflict hadden over de pensioenen van de cabinemedewerkers.

Achteruitkijkspiegel
Nadat KLM vervolgens de cabinemaatregel doorvoerde, zeiden de bonden dat zij niet wilden praten over de cao, omdat die maatregel eenzijdig was opgelegd. Dit conflict mondde uit in werkonderbrekingen en rechtszaken. Elbers: “De pensioenen waren het struikelblok, daarin zijn we ze tegemoet gekomen. Ik verwacht dat de bonden nu hun verantwoordelijkheid nemen.” Het pensioenconflict heeft zich al met al vijftien maanden voortgesleept. “Met de kennis van nu, had ik dat liever sneller opgelost,” zegt Elbers. “Maar het is altijd makkelijk om in de achteruitkijkspiegel te kijken.”

Verbeterd
De bonden bestuderen momenteel het pensioenvoorstel van KLM, naar het zich laat aanzien, gaan de bonden daarmee akkoord. Maar met name FNV Cabine heeft zich nu vastgebeten in het op voorhand van tafel krijgen van de zogenoemde -1 CA-maatregel (CA staat voor cabin attendant, red.). Toen er onderhandeld werd over de cao voor het grondpersoneel, beet FNV zich ook vast. Ook toen leidde de patstelling tot acties en rechtszaken. Uiteindelijk kwam KLM met een beter voorstel. “Het klopt dat we het cao-voorstel toen op bepaalde punten hebben verbeterd, maar niet met betrekking tot de productiviteit,” benadrukt Elbers.

Bezuinigingsmoeheid
In het oorspronkelijke cao-voorstel voor de cabine van KLM zou de purser, die nu boven de sterkte staat, voortaan in de sterkte meewerken. Daardoor zou KLM ook de productiviteitsdoelstelling halen. Elbers: “Het is volstrekt niet mijn strategie om de confrontatie op te zoeken en met partijen voor de rechter te staan. Het is mijn overtuiging om de dingen te doen die nodig zijn. Ik begrijp dat dit lastig is voor de medewerkers. Zij hebben niet eerder meegemaakt dat er in dit tempo veranderingen werden doorgevoerd. Ik begrijp de bezuinigingsmoeheid. Maar ik kan niet zeggen: dan stoppen we er maar even mee. Dan kun je het verder vergeten.”

Sprookjes
De KLM-topman beaamt dat het niet prettig is om met alle ‘sociale partners’, zoals de bonden, pensioenfonds en ook de ondernemingsraad voor de rechter te staan. “Maar het zou nog veel onprettiger zijn om sprookjes te vertellen,” zegt Elbers. De bezuinigingen zijn dan ook nog niet ten einde. Zo wordt nu gekeken of bepaalde activiteiten, kunnen worden uitbesteed. “Daar zijn we nog over in gesprek met de ondernemingsraad, dus ik zeg daar verder niets over.” Waarschijnlijk betreft het zaken als administratie. Sinds het aantreden van Elbers is het KLM-personeelsbestand met zo’n 750 fte gekrompen. “Dat is absoluut geen doel op zich,” haast Elbers zich te zeggen. “Wanneer we efficiënter werken, kunnen we groeien en juist weer mensen aannemen zoals we nu ook in de cabine doen.”

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button