Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025

    Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

    10/06/2025
  • Achtergrond

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025

    Embraer doet het goed op de markt | Interview

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

    04/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»KLM-topman houdt voet bij stuk over cabinebezetting
Airlines

KLM-topman houdt voet bij stuk over cabinebezetting

RedactieDoor Redactie14/12/2016Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Pieter Elbers ©Joris Overtoom/Up in the Sky
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

KLM-topman Pieter Elbers houdt vast aan zijn besluit om op bijna de helft van de intercontinentale vluchten te vliegen met een steward(ess) minder aan boord, zolang er geen cao-gesprekken plaatsvinden. Dit zegt hij in een gesprek met Up in the Sky. De bonden willen dat die maatregel wordt ingetrokken, voordat zij om tafel gaan om te praten over een nieuwe cao.

“Ik zoek niet bewust de confrontatie op en wil graag praten over een alternatieve manier om te komen tot hetzelfde resultaat,” zegt Elbers. “We hebben met ons nieuwe pensioenvoorstel een mooie stap gezet. Ik verwacht dan ook dat we nu om tafel kunnen en heb vertrouwen in de uitkomst.” Inzet van alle cao’s is een productiviteitsverbetering van 4 procent per jaar en een kostenbesparing van 1,5 procent.

Bezuinigingen
KLM besloot medio september om met ingang van de winterdienstregeling minder bemanning in te zetten op 40 procent van de intercontinentale vluchten. De maatschappij zei geen andere keus te hebben, omdat de bonden niet met KLM wilden praten over een nieuwe cao. In die nieuwe cao zouden afspraken gemaakt worden over de beoogde productiviteitsverbetering en kostenbesparingen. De bonden wilden destijds niet met KLM in gesprek, omdat zij een conflict hadden over de pensioenen van de cabinemedewerkers.

Achteruitkijkspiegel
Nadat KLM vervolgens de cabinemaatregel doorvoerde, zeiden de bonden dat zij niet wilden praten over de cao, omdat die maatregel eenzijdig was opgelegd. Dit conflict mondde uit in werkonderbrekingen en rechtszaken. Elbers: “De pensioenen waren het struikelblok, daarin zijn we ze tegemoet gekomen. Ik verwacht dat de bonden nu hun verantwoordelijkheid nemen.” Het pensioenconflict heeft zich al met al vijftien maanden voortgesleept. “Met de kennis van nu, had ik dat liever sneller opgelost,” zegt Elbers. “Maar het is altijd makkelijk om in de achteruitkijkspiegel te kijken.”

Verbeterd
De bonden bestuderen momenteel het pensioenvoorstel van KLM, naar het zich laat aanzien, gaan de bonden daarmee akkoord. Maar met name FNV Cabine heeft zich nu vastgebeten in het op voorhand van tafel krijgen van de zogenoemde -1 CA-maatregel (CA staat voor cabin attendant, red.). Toen er onderhandeld werd over de cao voor het grondpersoneel, beet FNV zich ook vast. Ook toen leidde de patstelling tot acties en rechtszaken. Uiteindelijk kwam KLM met een beter voorstel. “Het klopt dat we het cao-voorstel toen op bepaalde punten hebben verbeterd, maar niet met betrekking tot de productiviteit,” benadrukt Elbers.

Bezuinigingsmoeheid
In het oorspronkelijke cao-voorstel voor de cabine van KLM zou de purser, die nu boven de sterkte staat, voortaan in de sterkte meewerken. Daardoor zou KLM ook de productiviteitsdoelstelling halen. Elbers: “Het is volstrekt niet mijn strategie om de confrontatie op te zoeken en met partijen voor de rechter te staan. Het is mijn overtuiging om de dingen te doen die nodig zijn. Ik begrijp dat dit lastig is voor de medewerkers. Zij hebben niet eerder meegemaakt dat er in dit tempo veranderingen werden doorgevoerd. Ik begrijp de bezuinigingsmoeheid. Maar ik kan niet zeggen: dan stoppen we er maar even mee. Dan kun je het verder vergeten.”

Sprookjes
De KLM-topman beaamt dat het niet prettig is om met alle ‘sociale partners’, zoals de bonden, pensioenfonds en ook de ondernemingsraad voor de rechter te staan. “Maar het zou nog veel onprettiger zijn om sprookjes te vertellen,” zegt Elbers. De bezuinigingen zijn dan ook nog niet ten einde. Zo wordt nu gekeken of bepaalde activiteiten, kunnen worden uitbesteed. “Daar zijn we nog over in gesprek met de ondernemingsraad, dus ik zeg daar verder niets over.” Waarschijnlijk betreft het zaken als administratie. Sinds het aantreden van Elbers is het KLM-personeelsbestand met zo’n 750 fte gekrompen. “Dat is absoluut geen doel op zich,” haast Elbers zich te zeggen. “Wanneer we efficiënter werken, kunnen we groeien en juist weer mensen aannemen zoals we nu ook in de cabine doen.”


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
bonden Cabine CAO FNV Cabine KLM Pieter Elbers vnc
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025Redactie

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025Redactie

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025Redactie
Recent

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025
Populair

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?