Alle vrouwelijke gezagvoerders ter wereld passen met gemak in één A380. En dat moet minstens een vlootje aan A380’s worden, vindt easyJet. De enige airline van formaat met een vrouwelijke CEO.
“Vijftig jaar geleden werden vrijwel alle beroepen gedomineerd door mannen. In de afgelopen decennia is in vrijwel alle sectoren een fikse inhaalslag gemaakt, met vrouwen die hun intrede deden en inmiddels belangrijke posities bekleden als jurist, arts, in het onderwijs, de financiële wereld of de politiek. Maar onder piloten zijn vrouwen nog steeds sterk ondervertegenwoordigd,” zegt Carolyn McCall, de vrouwelijke CEO van easyJet.
Ervaring
McCall sprak op thuisbasis Luton, waar één van de toestellen van easyJet ‘Amy Johnson’ werd gedoopt, naar de Britse piloot die faam maakte door als eerste vrouwelijke vlieger van Engeland naar Australië te vliegen. De easyJet-topvrouw zegt tegen Up in the Sky uit eigen ervaring te weten hoe belangrijk het is als vrouw (met kinderen, red.) een carrière op te bouwen. Haar maatschappij probeert dan ook eventuele bezwaren weg te nemen.
Thuis
McCall: “We proberen het zo makkelijk mogelijk te maken om flexibel werken, inclusief in deeltijd, mogelijk te maken. In elk land waar we een basis hebben, houden we ons aan de regelingen die er zijn met betrekking zwangerschapsverlof en kinderopvang. Natuurlijk zijn er altijd uitdagingen -vooral in dit vak met werken in de weekeinden en avonden- maar in tegenstelling tot longhaul-maatschappijen is bij ons iedereen ‘s avonds weer thuis.”
Cockpit
In oktober vorig jaar lanceerde de Britse prijsvechter een initiatief, dat ook de naam van Amy Johnson draagt, om meer vrouwen in de cockpit te krijgen. Ook als gezagvoerder. Wereldwijd zijn er volgens easyJet maar 450 dames die het in de cockpit voor het zeggen hebben, zo’n 14 procent daarvan komt voor rekening van easyJet. Vorig jaar was het doel om de instroom van vrouwelijke piloten te verdubbelen. Van 6 procent op het totaal in twee jaar tijd naar 12 procent.
Ambitie
Dat doel werd in het eerste jaar al gehaald; er werden 33 vrouwen aangenomen die nu of al vliegen op een van de A320’s of aan hun training beginnen. McCall: “Aan de hand van die resultaten, lijkt het erop dat de ambitie onder vrouwen er wel is.” Omdat het oorspronkelijke doel zo makkelijk werd gehaald, wil easyJet nu dat in 2020 een vijfde van de nieuw aan te nemen piloten vrouw is. “Dat betekent dat we er jaarlijks ongeveer vijftig aannemen, waardoor de aanblik van de sector echt zal veranderen,” aldus McCall.