De Amerikaanse FAA heeft de Super Puma weer veilig bevonden. Wat de Amerikanen betreft, mag de helikopter weer worden ingezet. De Europese evenknie EASA nam dit besluit al in oktober.
De helikopters werden sinds eind april aan de grond gehouden na een crash voor de Noorse kust. Bij deze crash kwamen dertien inzittenden om het leven.
Door een zogeheten alternative means of compliance (AMOC) heeft de FAA een aantal aanbevelingen van EASA overgenomen. Punt van zorg voor EASA was de gearbox, die zich onder de rotor bevindt. Gebruikers moesten controleren of drie metalen stutten goed geïnstalleerd zijn. Die onderdelen helpen om de rotor aan de helikopter te houden.
Invloed
Hoeveel invloed de goedkeuring van de FAA heeft, is niet duidelijk. Volgens FlightGlobal staan er in de Verenigde Staten slechts vijf Super Puma’s geregistreerd en houden de Noorse en Britse luchtvaartautoriteiten het vliegverbod voorlopig in stand. Vanuit die landen worden de meeste helikopters ingezet.
CHC Helicopter stelt in een verklaring dat de H225 voorlopig niet wordt ingezet. “Hoewel dit besluit een terugkeer naar operationele inzetten weer mogelijk maakt, blijven er technische issues waar CHC meer details over nodig heeft”, stelt het bedrijf. De helikopter die crashte, was van CHC.