Ik denk dat de Kerstman niet heel veel langer met een roedel rendieren uit het Hoge Noorden zal gaan komen. De man kan veel beter Norwegian gebruiken: die zijn sneller, goedkoper en comfortabeler. Al begrijp ik dat de meningen op dat laatste punt nogal uiteen kunnen lopen.
Tien jaar geleden had ik nog nooit van Norwegian gehoord. Nu gaan de Boeings daar als zoete broodjes over de toonbank en lijkt het alsof ze elke maand ergens op de wereld een crew base openen. Ik las dat de VS en Argentinië in 2017 op de kaart staan.
LCC’s als EasyJet en Ryanair zien ze alleen nog maar in hun achteruitkijkspiegel. Norwegian laat het lagekostenmodel, voorheen het domein van shorthaul-vluchten van van A naar B, los op de longhaul- en transferpassagier. Met succes.
Volgend jaar krijgen ze de sleutels van hun eerste B737 MAX toestellen. Ik verwacht dat ze ook dan weer een paar primeurs zullen claimen, zoals frequent vliegen tussen de VS en Europa met 737s.
Norwegian heeft in de afgelopen jaren een enorm netwerk gebouwd. Het zal niet zo heel lang meer gaan duren voordat ze op hun eigen hubs hun korte- en langere afstandsvluchten met elkaar kunnen gaan verbinden. Daarmee zouden ze volgens mij de eerste LCC zijn die dat op noemenswaardige schaal voor elkaar hebben gekregen.
In de luchtvaart zijn ze sowieso goed bezig om de handen ineen te slaan. Lufthansa trouwde bijvoorbeeld met Brussels Airlines en werd diezelfde week nog tussen de lakens aangetroffen met Etihad, die weer met TUI schijnt te scharrelen. Ik begrijp dat TUI dan weer graag wakker wordt naast EasyJet. Puppy love, die twee. Net als Ryanair en Corendon.
Talloze dramatische en onmenselijke dieptepunten in de wereldpolitiek leggen een 2016 bloot waarin met ‘Ikke, Ikke En Laat De Rest Maar Stikken’ alles wel zo’n beetje is gezegd. Laat ons dan eens een voorbeeld nemen aan de luchtvaart. Want luchtvaart verbindt!
Dat lijkt me een mooie gedachte om mee te geven voor de aankomende feestdagen.
Fijne kerst en alle goeds voor 2017!