“Bijna alles wat er op het gebied van integratie te bereiken valt, hebben we bereikt.” Dat zegt president-directeur Pieter Elbers van KLM over de huidige fase waarin Air France-KLM verkeert, in een interview met Up in the Sky.
Ruim een maand geleden presenteerde Jean-Marc Janaillac, de nieuwe topman van de luchtvaartcombinatie, zijn visie onder de noemer ‘Trust Together’. Dat ‘together’ bleek vooral te gaan over de gelederen binnen Air France. KLM kwam spaarzaam aan bod. “Slechts op twee punten,” aldus Elbers. “Over de verzelfstandiging van de onderhoudsdivisie en Transavia.” Ook blijven de doelstellingen uit bezuinigingsoperatie Perform 2020 van kracht, dat gaat zowel Air France als KLM aan.
Zeggen
De verzelfstandiging van de onderhoudsdivisie werd ingeleid door een studie en daar is als we Elbers spreken, de stekker alweer uitgetrokken. “Dat dit alweer is veranderd, is best een punt van zorg,” zegt de KLM-topman. De werknemers binnen KLM, die het natuurlijk aangaat, zijn al bezuinigingsmoe. Elbers: “En ze zijn alle discussies rondom organisatorisch gedoe zat.” Wat hem betreft wordt de divisie dan verder ook met rust gelaten nu.
Gedoe
Elbers ziet ook geen nut of noodzaak tot een verdere integratie van afdelingen of activiteiten van Air France en KLM. “Zo goed als alles wat te centraliseren valt, is gecentraliseerd. We zijn natuurlijk een bedrijf dat voor het overgrote deel uit operationele activiteiten bestaat.” Op de buitenstations zijn ook alle operationele activiteiten volledig geïntegreerd. Is de fusie daarmee afgerond? “Een fusie is nooit helemaal afgerond.” Volgens de KLM-topman krijg je op zeker moment wel te maken met de wet van de afnemende meeropbrengsten. “Alles wat je op een gegeven moment nog wil doen, leidt tot veel gedoe en levert weinig op.”
Cultuur-issue
Voorafgaand aan de presentatie van Trust Together, kregen de hoogste bestuurders binnen Air France-KLM een vragenlijst voorgelegd. Eén van de vragen daarin was of zij nog vertrouwen hadden in het fusiebedrijf. Een grote meerderheid gaf aan van niet. “Ik wil niet ingaan op de uitslag”, stelt Elbers. “Dat is een soort thermometer die een momentopname weergeeft.” Volgens hem moet dit meer gezien worden als een ‘cultuur-issue’. “We moeten het gewoon samen met de Air France-collega’s zo goed mogelijk doen en geen nieuwe organisatorische discussies aanzwengelen.”
Transavia
Het tweede punt uit Trust Together dat KLM wel aangaat, is de toekomst van Transavia. En meer specifiek Transavia Nederland. Naar het zich laat aanzien is dat ook het enige dat overblijft van Transavia Nederland: de Nederlandse activiteiten. Air France heeft naast Transavia Frankrijk al een zogenaamde lagekostendochter met HOP!. Nu komt daar voor de langere afstanden ook nog Boost bij. Volgens Elbers moeten de Fransen ‘nog eens nader kijken naar hoe nu verder met de balans tussen Transavia, HOP! en Air France.’
Boekdelen
“Voor wat betreft Transavia in Europa, is dat uiteindelijk alleen München geworden,” zegt hij zonder een spoor van weemoed. Transavia Duitsland valt volledig onder Transavia Nederland en dus de KLM Groep. De basis in Duitsland loopt heel moeizaam en lijkt te worden gesloten of verkocht. “Daar is nog geen formeel besluit overgenomen,” zegt Elbers, zijn gezichtsuitdrukking spreekt wederom boekdelen. Liever focust Elbers op de Nederlandse activiteiten van Transavia, waar hij supertrots op is. “Daar bieden we echt een goed product mee.”
Gescheiden
KLM en Transavia moeten volgens de plannen van het moederbedrijf nauwer gaan samenwerken en meer synergievoordelen halen. “Daar valt nog veel te winnen,” erkent Elbers. “We kunnen nog veel meer doen op het gebied van codeshares en het optimaliseren van de verkoop. De commerciële activiteiten zijn nu nog volstrekt gescheiden.” Zoals Elbers het uitlegt, lijkt het haast één maatschappij te worden, waarbij passagiers op één ticket van Amsterdam naar Milaan kunnen met KLM en terug van bijvoorbeeld Rome naar Amsterdam, met Transavia.
Lees ook deel 1 van het Pieter Elbers interview: Delta is het doel.