Alitalia heeft twee maanden de tijd om nieuwe financiering te vinden voor de maatschappij. “De volgende twee maanden zijn cruciaal voor Alitalia”, stelt CEO Cramer Ball in een verklaring. Zonder nieuwe financiering is er geen toekomst voor de Italiaanse flagcarrier.
De Italiaanse flagcarrier en presenteert in januari een nieuwe fase van het businessplan. De uitvoering plan is grotendeels afhankelijk van financiĆ«le investeringen in het ‘nieuwe’ Alitalia. “We moeten dezelfde kant op roeien. Het is belangrijk dat we accepteren dat er veranderingen nodig zijn. Alleen dan kunnen we financiĆ«le middelen van onze aandeelhouders krijgen. Zonder die financiĆ«n is er geen toekomst voor Alitalia”, zegt Ball.
De raad van bestuur van de carrier gaf donderdagmiddag toestemming voor een financiƫle deal en de uitvoering van de nieuwe fase van het businessplan dat in oktober 2015 gepresenteerd werd. Door de toestemming kan grootaandeelhouder Etihad Airways in principe opnieuw investeren. In 2014 pompte de golfmaatschappij al 560 miljoen euro in de Italiaanse maatschappij.
In 2017 zou Alitalia weer winst moeten draaien, maar volgens Reuters draait de maatschappij op dit moment dagelijks vijf ton verlies. Etihad zou daarom niet van zins zijn om opnieuw te investeren in Alitalia, voorspelt Reuters. De Europese avonturen met Air Berlin en Alitalia kostten Etihad al met al zo’n 2,5 miljard euro.
Ontslagen
Italiaanse media meldden in november al dat bij de reorganisatie bij Alitalia waarschijnlijk 2000 personeelsleden ontslagen worden. In de verklaring noemt Ball geen concreet aantal, maar stelt hij wel dat er met de vakbonden overlegd zal worden. “We willen constructief samenwerken met de vakbonden om tot een nieuwe cao te komen. Hun support voor het nieuwe pakket is essentieel.” Een andere maatregel zou het aan de grond houden van twintig vliegtuigen zijn.