fbpx
AirlinesIncidentenNieuwsOnderwerpenVliegtuigen

Alle Superjets tijdelijk aan grond gehouden

Op gezag van de Russische luchtvaartautoriteit moesten alle Sukhoi Superjet SSJ100’s aan de grond blijven voor controle op metaalmoeheid. Inmiddels vliegen een aantal weer. De CityJet toestellen staan al drie dagen aan de grond.

Metaalmoeheid
Bij een toestel van IrAero, een regionale carrier, werd metaalmoeheid ontdekt in een onderdeel van de horizontal stabilizers. Dat meldt een onafhankelijk Russisch nieuwsbureau. Metaalmoeheid komt bijna nooit bij nieuwe toestellen voor.

Na de ontdekking besloot de luchtvaartautoriteit dat SSJ’s pas weer mochten vliegen na controle van het onderdeel. Dit werd in een brief duidelijk gemaakt aan alle gebruikers van het toestel. Grootste gebruiker van het toestel, Aeroflot, annuleerde 21 vluchten op zaterdag.

“Geen gevaar”
Volgens Sukhoi veroorzaakt het mogelijke defect geen gevaar tijdens de operatie. “Het is gevonden tijdens een routinecheck”, aldus de bouwer. “We zijn alle vliegtuigen aan het controleren zodat we de luchtwaardigheid kunnen blijven garanderen.” Een bron zegt tegen persbureau Interfax dat de haarscheurtjes wel degelijk een gevaar vormen.

Vliegen
Aeroflot vliegt inmiddels weer met een aantal toestellen. Yamal Airlines zegt in een verklaring hun toestellen te hebben gecontroleerd, maar geen problemen te hebben gevonden. Gazpromavia vliegt ook met het toestel, blijkt uit gegevens van Flightradar24.

CityJet
De enige Europese gebruiker van het toestel, CityJet, heeft de toestellen sinds 22 december aan de grond gehouden. De maatschappij zegt er niks over via perskanalen. Ook heeft Up nog geen reactie ontvangen op vragen. De maatschappij vliegt met drie Superjets en ontvangt er volgend jaar nog vijf.

Veiligheid
De Superjet kent al langer tegenslagen. In 2008 werd bekend dat tientallen SSJ-werknemers hun universitaire diploma nagemaakt hadden, waardoor de kwaliteit en veiligheid van het toestel in twijfel werd getrokken. In 2012 crashte een Superjet tegen een berg in Indonesië tijdens een demonstratievlucht. Alle 45 inzittenden kwamen om. Volgens Aeroflot is het toestel nu veilig. Deze week keurde EASA de long range versie van de SSJ100 goed. De LR heeft 50 procent meer vliegbereik.

Superjet cockpit ©Remco de Wit

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button