Jules Verne schreef in 1886 een prachtig boek, dat begint met een duel voor twee heren in een park in Philadelphia. De ene denkt dat ‘lichter dan lucht’ de toekomst heeft. De andere meent ‘zwaarder dan lucht’. Ze hebben hier zo’n ruzie over, dat ze mekaar een kogel door de kop willen jagen. Dan daalt een luchtvaartuig uit de mist neder. Zwaarder dan lucht. Jules Verne had beslist. Met inzicht.
Mind you: de strijd tussen lichter (ballon, zeppelin) en zwaarder dan lucht (vliegtuig, helikopter) was destijds – nauwelijks 125 jaar geleden – nog lang niet gestreden! Vele wetenschappers en technici dachten dat de mens nooit een voertuig zwaarder dan lucht zou kunnen laten vliegen. Een Duitser genaamd Otto wist de immense explosieve kracht van een liter benzine te temmen. De Wright Brothers deden de rest.
Eenzelfde ongeloof is er nu weer. Er zijn talloze mensen, voornamelijk ouderen, die zich niet kunnen voorstellen dat een batterij ooit zoveel energie zal kunnen opslaan dat hij een bruikbaar vliegtuig van enig gewicht in de lucht kan brengen en houden. Terwijl de wereld snakt naar deze schone, efficiënte en prachtig regelbare technologie. Ze vergissen zich: er zijn nog duizenden combinaties van materialen en constructies voor batterijgebruik nauwelijks onderzocht. Dagelijks worden er nieuwe gevonden. Dat gaat dus lukken, zegt Goofy.
Grappig detail is, dat het vliegende schip dat Jules Verne bedacht aangedreven werd door elektriciteit.
Goof Bakker
[email protected]