Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Nederlandse Apache maakt voorzorgslanding

    16/05/2025

    CEO Ben Smith vaart andere koers dan KLM-personeel

    16/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien

    15/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Never a dull moment – column Hans
Column

Never a dull moment – column Hans

Hans de JongDoor Hans de Jong29/12/2016Update:28/08/2020Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
De Europese Commissie ©Sébastien Bertrand
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het leuke van de luchtvaartsector is dat er dagelijks wel het één of ander te melden is. In weinig andere economische activiteiten valt (kennelijk) zoveel te melden als over luchtvaart. Soms ergernis, af en toe verbazing, teleurstelling dan wel vreugde. Het jaar 2016 stond er weer bol van. Tijd om de balans op te maken. Met nog maar een paar dagen te gaan, is 2016 – en ondanks de paar meest recente ongelukken – weer een zeer veilig jaar geworden. Wederom minder ongelukken waarbij doden te betreuren zijn. En dan te bedenken dat de groei van de luchtvaartsector onverminderd voortzet.

Wat heeft 2017 voor ons in petto? Welke verrassingen staan ons te wachten?

Allereerst denk ik dat de Europese autoriteiten in Brussel eens goed zouden moeten gaan kijken naar de interne luchtvaartontwikkelingen in Europa en met name de ambities van Lufthansa, waaraan ook Up de laatste weken uitgebreid aandacht heeft besteed. Met name het Directoraat-generaal Concurrentie zou mijns inziens eens goed moeten onderzoeken wat de mededingingseffecten zijn van de inlijving van verschillende Europese luchtvaartmaatschappijen door Lufthansa. Hetzelfde geldt voor de codeshare-afspraken tussen Lufthansa en Etihad. Door de codeshare op de routes tussen Duitsland en Abu Dhabi blijft er wel heel weinig concurrentie over en potentieel misbruik van een dominante positie van deze combinatie ligt op de loer.

Circa een derde van de langeafstandsvluchten van Air France is verlieslatend, zo bleek eerder deze week. Wanneer overheden voordelen toekennen aan bepaalde ondernemingen die concurreren in de markt, kan de mededinging worden verstoord. Dergelijke voordelen worden in de volksmond staatssteun genoemd. Staatssteun is onverenigbaar met de interne markt. Ik heb het verdrag er nog maar eens op nagelezen, maar de steun – in de vorm van fiscale voordelen, zo wordt gesteld – die AF zou moeten krijgen van de minister van transport Alain Vidalies, lijken lastig te rijmen met de aspecten van steun die wel geoorloofd zou kunnen zijn. Ze vallen daar mijns inziens in eerste aanleg niet onder.

Voor DG Move [Directoraat-generaal voor Mobiliteit en Vervoer van de Europese Commissie, red.] ligt er een mooie uitdaging om eens te kijken naar de effecten van de aandelenparticipatie van en constructies door Etihad in de verschillende carriers. Zijn de eigendoms- en zeggenschapsverhoudingen in de verschillende Europese maatschappijen (nog steeds) in lijn met de bepalingen van EU Verordening 1008/2008? Artikel 4 van deze verordening bepaalt dat lidstaten en/of ingezetenen van lidstaten voor meer dan 50 % eigenaar [moeten] zijn van de onderneming en er daadwerkelijk controle over uitoefenen, hetzij direct, hetzij via een of meer tussenbedrijven, tenzij anders is bepaald in een overeenkomst met een derde land waarbij de Gemeenschap partij is. Van dat laatste is geen sprake, want er is nog geen verdrag tussen de EU en de VAE, dus ik ben benieuwd wat de uitkomst is van een dergelijk Europese Commissie-onderzoek.

Het muurbloempje AF/KL blijft, als ik het interview met Pieter Elbers goed gelezen heb, doorgaan op de ingeslagen weg. Het grote voorbeeld: Delta Airlines. Delta heeft zich inderdaad in 2007, zoals wordt gesteld, terug gevochten van een noodlijdend bedrijf naar een toonaangevende airline. Daarbij is Delta (net als alle andere VS legacy carriers overigens) wel geholpen door de Amerikaanse overheid die, gebruikmakend van het instrument dat Chapter 11 wordt genoemd, luchtvaartmaatschappijen toentertijd een steun in de rug heeft gegeven door ze te laten herstructureren, zonder een claim van hijgerige schuldeisers in de nek. Misschien een ideetje voor de Europese Commissie om een vergelijkbaar instrument voor te stellen aan de Lidstaten. Maakt ook de herstructurering bij Air France wat gemakkelijker. Krijgen ze toch staatssteun, maar dan via een legitieme weg.

Dat 2017 maar een mooi, duurzaam en veilig luchtjaar mag worden.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Column Hans
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Hans de Jong

Columnist. Hans is onafhankelijk luchtvaartconsultant. Hij helpt Indonesië om de luchtvaartveiligheid te verbeteren en is voorzitter van de Stichting vrienden van AviAssist. Hans maakte voor Nederland ruim honderd bilaterale luchtvaartafspraken.

Gerelateerde Artikelen

Vraagtekens over laagvliegende Emirates A380

17/05/2025Redactie

Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

17/05/2025Netty Buijing

Kriebels aan boord van Airbus A320

16/05/2025Redactie
Recent

Vraagtekens over laagvliegende Emirates A380

17/05/2025

Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

17/05/2025

Haar helikopter werd beschoten

17/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?