Cathay Pacific en dochtermaatschappij Cathay Dragon gaan de vliegtuigen minder vaak grondig schoonmaken. Dit doen de maatschappijen omdat de ‘deep cleaning’ teveel tijd kost.
Volgens de South China Morning Post kost het grondig reinigen van vliegtuigen, de zogeheten ‘deep cleaning’ drie tot vier uur per toestel. Bij deze methode wordt bijvoorbeeld ook onder de stoelkussens gedesinfecteerd en schoongemaakt en wordt ook het stoelframe gereinigd.
De maatschappijen hebben moeite om alle toestellen iedere twee weken volgens deze methode schoon te krijgen, bijvoorbeeld doordat de vliegtuigen afwisselend op short- en long-haul routes worden ingezet of omdat er onderhoud gepleegd moet worden. Daarom worden de vliegtuigen minder vaak schoongemaakt.
In een reactie aan de krant bestrijdt Cathay dat de maatregel genomen is om kosten te besparen. “Sommige mensen zullen het zien als een kostenbesparende maatregel, maar we hebben niet de intentie om met vieze vliegtuigen te vliegen”, stelt chief operating officer Rupert Hogg.
De South China Morning Post heeft een eigen test gedaan om te kijken hoe schoon de toestellen van Cathay zijn.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

